BMW

10 fede biler fra 1972: Året hvor klassikerne blev skabt

Fra luksusbiler til små hatchbacks og sportsvogne – 1972 bød på en perlerække af biler, der stadig bliver hyldet i dag. Uanset om du er til tysk præcision, italiensk passion eller japansk innovation, så var der noget for enhver smag.

commons.wikimedia.org

1972 var et vildt år for bilverdenen. Oliekriser og miljøregler lurede i horisonten, men det afholdt ikke bilproducenterne fra at skabe nogle af de mest ikoniske biler nogensinde. Her er 10 legendariske biler fra 1972, der stadig får bilentusiasters hjerter til at banke hurtigere.

BMW 5-serie (E12) – Begyndelsen på en legende

BMW’s første 5-serie satte standarden for sportslige luksussedaner. Med baghjulstræk, velafstemt undervogn og tysk ingeniørkunst blev den hurtigt et hit.

BMW Ramt af Toldkrig: Forventer Tab på 1 Milliard Euro

Læs også: BMW Ramt af Toldkrig: Forventer Tab på 1 Milliard Euro

Mercedes-Benz S-Klasse (W116) – Luksus på et nyt niveau

Den første bil, der officielt bar S-Klasse-navnet, redefinerede luksus med avancerede sikkerhedssystemer som ABS-bremser og et interiør, der stadig føles som en million i dag.

Alfa Romeo Alfetta – Italiensk køreglæde

Alfetta var skabt til entusiaster med sit baghjulstræk, en transaksel-gearkasse for perfekt vægtfordeling og en motor, der skreg af karakter.

Datsun 240Z – Japansk sportsvogn, der tog verden med storm

Datsun (nu Nissan) 240Z kombinerede rå sportsvogns-look med pålidelig japansk teknologi. Den blev en af de mest solgte og elskede sportsvogne fra sin tid.

Ford Granada – Firmabilen med charme

Granada var Fords svar på den perfekte firmabil. Den var rummelig, komfortabel og havde et design, der udstrålede autoritet. Og med en V6-motor kunne den også flytte sig!

Lancia Beta – En underskøn italiener med sjæl

Beta var Lancias bud på en moderne familiebil med sportslige ambitioner. Den blev elsket for sin skarpe styring og karakteristiske design, men dens rustproblemer gjorde den også berygtet.

Mazda RX-3 – Wankel-motor og vild acceleration

Mazda RX-3 var en kompakt coupé med en wankel-rotationsmotor, der gav den en imponerende acceleration. Den blev hurtigt en favorit blandt japanske tunere og motorsportsfolk.

Opel Ascona A – Den europæiske allrounder

Ascona var bilen, der kunne det hele: Den var praktisk, driftsikker og havde et simpelt, men elegant design. En sand folkebil i Europa.

Peugeot 104 – Lille, fransk og uhyre praktisk

En af de første rigtige hatchbacks, der kombinerede økonomisk kørsel med en overraskende rummelig kabine. Peugeot 104 blev starten på en lang tradition af smarte småbiler.

Renault 5 – Den frække franskmand

Renault 5 var skæv, charmerende og mega populær. Den var økonomisk, sjov at køre og lagde fundamentet for de ikoniske GTI- og Turbo-versioner, der senere kom.

10 luksusbiler, der nu er til at betale sig fra

Læs også: 10 luksusbiler, der nu er til at betale sig fra

Disse ikoniske biler fylder 20 år – føler du dig gammel nu?

Læs også: Disse ikoniske biler fylder 20 år – føler du dig gammel nu?