Værdifuld info

10 ikoniske biler, du (måske) har glemt eksisterede

Disse biler havde potentiale til at blive legender, men blev i stedet skubbet ud i glemslen. Hvilken af dem fortjener et comeback?

commons.wikimedia.org
Malene Kristiansen
Af Malene Kristiansen 26. februar 2025

Nogle biler bliver legender, mens andre langsomt forsvinder fra hukommelsen. Men bare fordi en bil ikke længere fylder gadebilledet, betyder det ikke, at den ikke var noget særligt. Her er 10 ikoniske biler, der engang var stjerner – men som i dag er gået i glemslen.

Toyota Sera (1990-1995)

En lille coupé med gullwing-døre – ja, du læste rigtigt! Toyota Sera lignede noget fra fremtiden og var en af de mest unikke biler fra 90’erne. Men da den kun blev solgt i Japan, gik den hurtigt i glemmebogen.

Continental udskiller sin bilforsyningsvirksomhed: et nyt kapitel for dækproducenten

Læs også: Continental udskiller sin bilforsyningsvirksomhed: et nyt kapitel for dækproducenten

Renault Avantime (2001-2003)

En to-dørs luksus-MPV – hvem troede, at det var en god idé? Renault forsøgte at blande coupé og minivan i én bil, men salget fejlede totalt. I dag er Avantime dog en kultklassiker for designnørder.

Subaru SVX (1991-1996)

Subaru er kendt for rallybiler, men SVX var noget helt andet. Den var designet af Giorgetto Giugiaro, havde en 3,3-liters boksermotor og mærkelige “halv-rullevinduer”. En sportsvogn, der aldrig fik den kærlighed, den fortjente.

Cadillac Allanté (1987-1993)

Cadillac ville udfordre Mercedes SL med Allanté – en luksus-roadster med karrosseri bygget af Pininfarina i Italien. Desværre var den for dyr, for tung og for langsom, og den forsvandt uden et eftermæle.

Mazda Autozam AZ-1 (1992-1994)

En mikrosportsvogn med gullwing-døre? Yes, Mazda Autozam AZ-1 var en kei car, der lignede en mini-superbil. Den var sjov at køre, men dyr at producere, så Mazda droppede den hurtigt.

Ford Scorpio (1985-1998)

En luksus-Ford? Ja, Scorpio var Ford Europas forsøg på at lave en premium-sedan, men dens specielle design – især faceliftet fra 1994 – skræmte mange væk. I dag er den næsten glemt, men en gang var den toppen af Ford’s modelprogram.

Lancia Beta Montecarlo (1975-1981)

En baghjulstrukken, midtmonteret sportsvogn fra Lancia lyder som en drøm, men Montecarlo blev aldrig den succes, den burde have været. Rustproblemer og tekniske fejl gjorde, at den forsvandt hurtigt fra markedet.

Isuzu VehiCROSS (1997-2001)

En off-road-SUV med sci-fi-design, der var foran sin tid. Isuzu VehiCROSS var kompakt, stærk og havde terrænegenskaber i topklasse, men dens mærkelige udseende skræmte de fleste købere væk.

Rover 75 (1998-2005)

Rover 75 var et forsøg på at genoplive et døende britisk bilmærke, og selvom den var elegant, var det for sent. Rover gik konkurs, og 75’eren forsvandt med dem. I dag er den kun husket af nostalgiske bilentusiaster.

Saab 9-4X (2011-2012)

Saab’s første og eneste luksus-SUV havde potentiale, men Saab gik konkurs kort efter lanceringen. Kun omkring 800 eksemplarer blev produceret, hvilket gør den til en sjældenhed, som næsten ingen kender til i dag.

Skoda sætter rekord: Europas fjerde største bilproducent øger indtjeningen

Læs også: Skoda sætter rekord: Europas fjerde største bilproducent øger indtjeningen

Politiet advarer: Ny svindelmetode med pengesedler rammer turister i Spanien

Læs også: Politiet advarer: Ny svindelmetode med pengesedler rammer turister i Spanien

Værdifuld info

Se flere artikler