2008 RS6 Avant og 2008 C63 AMG Estate

Familiefarens nye drømmebil



9. september, 2007 - kl. 17:08
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Det er hvad disse to kreationer fra Audi og Mercedes-Benz er - Konen får opfyldt sit ønske om, at der skal være plads til en barnestol til lille Peter og ikke mindst hans barnevogn og tonsvis af unødvendig udstyr i bagagerummet. Det er nemlig stationcars, vi har med at gøre her, og det faktum at der er en top-tunet motor under hjelmen, behøver man jo ikke at fortælle.
Udover at begge biler er af typen stationcar, nærmere betegnet Avant for Audi og Estate for Merceds-Benz, har de kun en enkelt ting til fælles, og det er at de begge vil blive fremvist officielt på Frankfurt Messen 2007 (13. - 23. september).

For at ligge ud med det usikre, så skal der ses på Audi RS6 Avant! Som skrevet i tidligere artikel, om RS4's afgang for en periode, var man ikke helt sikker på, om der ville komme en RS version af A6'eren - Dette kan der nu med sikkerhed siges, at det vil der. RS modellerne er som vanen tro, en 'Rennsport' udgave af Audis normale modeller, og nu er turen kommet til Audi A6 Avant.

Foruden at være en Avant, altså en familie bil, som konen også vil blive glad for, så har den et kraftværk af en motor under hjelmen. Audi har sørget for masser af kræfter i form af en twin turbo FSI V10'er med et højt moment på 650 Nm, og ikke at forglemme 580, jeg gentager lige; 580 Bhp*!

Dette skal kombineres med Audis velkendte og succesfulde Quattro-drive, der for de uvidende betyder, at denne skabning trækker med alle fire fødder. Kombinationen er dog ikke færdig endnu, der mangler ét krydderi før det er fuldbragt - Selvom RS giver associationer til en hurtigt Audi, må man ikke glemme, at denne 'Rennsport'-version kommer fra en A6 model, som også står for høj kørekomfort og luksus. Kombinationen er fuldbragt, og frem kommer en high-performance familiebil i luksusklassen - RS6 Avant er født!

Ordet familiebil synes dog at trække væk fra ordet 'high-performance', men umiddelbart virker det ikke til, at RS6'eren lader sig tynge af det, for den drøner nemlig fra stilstand til 100 km/t på 4,6 sekunder og rammer derefter 200 km/t så lidt som 10,3 sekunder efter. Bilen er dog elektronisk begrænset til 250 km/t, for man skulle jo nødigt bringe lille Peter i fare. Hvis 'familiebil' ikke er hæmskoen, så må det være vægten - Hele 2.025 kg lyder badevægten på. Med lidt matematik for den hurtige betyder det, at hver enkelt hestekræft skal fremdrive 3,5 kg, hvilket er imponerende.

En hurtig bil er jo ikke nok til, at overbevise lille mor om, at det skal være netop en RS6'er. Tricket er at omvende den til at være en familiebil med plads til det hele. Man behøver ikke at lede længe efter et stort overbevisende argument, der går lige i trussen på lille mor - den kan nemlig rumme et maksimum på 1.660 liter (med bagsædet slået ned), så lille Peter skal nok få alt sit udstyr med. Men kvinder går jo også op i sikkerhed, Peter skulle jo nødigt komme til skade i fars dyt. Derfor har Audi været så venlige, at montere keramiske bremser på de 19-tommer store stålskiver, så man kan bremse forsvarligt.

Nu er den Audi jo så godt som hjemme, men man må ikke glemme også lige at slå et smut forbi Mercedes-Benz - for her er der endelig kommet en ny Estate-model i C-klassen, og de har hos Mercedes-Benz, heldigt for os, valgt at lave en AMG-version af bilen, som hedder C63 AMG Estate. Vi har tidligere set en C63 AMG, men det har kun været sedan modellen, med Estate modellen er der nu også blevet plads til familien.

Estate modellen er lidt mindre prangende i forhold til RS6'eren, hvad cylindre angår. Den har nemlig kun en 6,3 liters V8 motor under hjelmen - dog er denne motor uden turbo dvs. den er naturligt aspireret, hvilket gør, at fænomenet turbo-lag, der forsinker 'brugen' af turboen, ikke opstår.

Det gør, at man får en mere jævn acceleration fra start af, modsat motoren med turbo, der først skal vente på at turboen slår til. Kræfter er der også mange af i V8'eren, men ikke helt så mange, som i A6'eren, C63'eren må nøjes med 457 HK og et moment på 600 Nm. Man skal dog ikke lade sig narre af den mindre Mercedes motor, den sørger nemlig for at C63 når fra stilstand til 100 km/t på 4,6 sekunder, hvilket er lige så hurtigt som RS6'eren - og C63'eren må undvære firehjulstræk, da den kun trækker med baghjulene.

Også C63 er blevet elektronisk begrænset til 250 km/t, det lader til at være det mest fornuftige sted, at sætte en begrænser på en familiebil. Når man nu engang når grænsen, så skal man jo også kunne bremse, hertil har C63 nogle internt ventillerede og perforerede skive bremser, hvor store de er oplyses ikke, men de skulle ifølge AMG være de optimale bremser, uanset om det er normal kørsel eller 'race'.

Estate er jo Mercedes-Benz' betegnelse for stationcar, og en stationcar er unægtelig en familiebil. I familiebiler skal der jo være plads til det hele, så selvom en C-klasse er en lidt mindre bil end A6'eren, så kan den alligevel rumme 1.500 liter med nedslået bagsæde, og 485 liter med bagsædet oppe - Stadig en stor nok kapacitet til lille Peter, og ikke mindst så lillemor kan få alle sine ting med. For at gøre det hele nemmere, når der nu skal pakkes, så gider man jo ikke selv åbne bagsmækken, der trykker man bare på en knap og vupti bagsmækken åbner af sig selv, og lukker ved et tryk igen.

Hele herligheden har en estimeret salgspris på EUR 69.853 (inkl. 19 % afgift), hvilket svarer til ca. 520.000 danske kroner uden dansk afgift til skuffelse for de fleste. C63 AMG Estate modellen regnes med at være på markedet i starten af 2008. Der er indtil videre ingen pris eller estimeret salgsdato på Audi RS6 Avant modellen.

Egentlig burde man slet ikke sammenligne disse to 'familie'-biler, fordi de slet ikke tilhører samme klasse. Hvis Audis '6'-klasse skulle sammenlignes med en klasse hos Mercedes-Benz, skulle det være E-klassen, og omvendt skulle C-klassen sammenlignes med '4'-klassen. Men det faktum at C63 AMG Estate er en lige så hurtig bil, dog lidt mindre rummelig og er af klassen mindre, siger noget om Mercedes-Benz og AMG's force på segmentet for sportsversioner af serieproducerede modeller - denne konklusion er selvfølgelig bygget på de tekniske oplysninger givet af producenterne. Et er det rent teoretiske, noget andet er det praktiske, som undertegnede af gode grunde ikke har haft muligheder for at kunne teste.

*(Bhp svare ikke helt til HK, da Bhp er kraften målt uden krafttabet forsaget af gearkassen)
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen