3 grunde til biler ikke er så miljøfjendtlige, som folk tror

Biler er i dag en nødvendighed, ofte både på det personlige niveau og det professionelle, men reklamer og talkshows får os til at tro at biler er miljøets fjende nummer 1, men passer det?





12. januar, 2017 - kl. 14:19
Forfatter: Motorsektionen.dk


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Biler er i dag en nødvendighed, ofte både på det personlige niveau og det professionelle, men reklamer og talkshows får os til at tro at biler er miljøets fjende nummer 1, men passer det?
Vi har kigget på nogle studier, som fortæller en lidt anden historie.

1. El-bilen - fremtidens bil?
Et scenarie, vi ofte ser i dag, er at mange producenter af elektriske biler får os til at tro, at det at eje en elektrisk bil er lig med at redde miljøet, men studier viser, at det faktisk ofte har en modsat effekt. Alene produktionen af elektriske biler er langt højere, end hvad den er for din nuværende bil. Grunden hertil er, at batteriet i elektriske biler stammer fra materialer, der kun kan fås igennem intensiv minedrift. Derudover udleder det også CO2 bare at samle bilen! Produktionen af elbilen tilføjer faktisk 50 % til det samlede carbonspor for bilen. Faktisk er det sådan, at hvis vi alle skiftede vores nuværende biler ud til elektriske biler, så ville vi forhøje CO2 udslippet. Så det kan påstås, at det er bedre at passe på din nuværende bil end at købe en elektriske en. Ydermere kommer meget af den elektricitet, bilen kører på, fra kul, og undersøgelser viser, at hvis din elektriske bils elektricitet kommer fra kul, så sviner den mere end en hybrid!

2. Persontransport og erhvervsflytning
Ofte taler man om, hvor meget man ville spare miljøet for, hvis man cyklede/gik i stedet for at tage bilen, men hvor får vi vores energi fra? En stor udleder af CO2 er i produktionen af de ting vi spiser, især kød. Derfor skal man udover at måle, hvor meget CO2 vi udleder, når vi trækker vejret også medregne, hvor meget energi vi bruger, når vi bevæger os, og hvor den energi kommer fra. Kommer den fra kød, så ved vi fra studier, at det udleder enorme mængder CO2. Derfor kan det betale sig at ”carpoole”, tage bussen eller for virksomheders vedkommende at benytte professionelle til at foretage deres flytning for dem, i stedet for at tage turen selv frem og tilbage mange gange, så kan flyttemænd til erhvervsflytning tage turen færre gange og derfor spare en masse CO2.

Selv på det personlige niveau, hvis du skal flytte fra lejlighed til hus, så kan det betale sig at benytte sig af flyttemænd, som måske skal læsse deres lastbil én gang, hvorimod du skal turen 10-15 gange.
Specielt hvis du har med store ting at gøre såsom dobbelt- eller enkeltsenge, sofaer eller andre store møbler.

 

3. Over de store oceaner
En undersøgelse viser, at 160 af de største transportskibe udleder det samme som biler over hele verden gør tilsammen, og det skal påpeges, at der på nuværende tidspunkt findes over 6000 af dem. Så spørgsmålet er, om det ikke er ligegyldigt, om vi køber en elektrisk, hybrid eller dieselbil, når størstedelen, af det vi køber, bliver transporteret med skib?
Hvis vi skal tage noget med os fra denne undersøgelse, så er det, at det ofte er ligegyldigt, hvilken type bil du kører i. Det betyder noget, hvor længe du har den, da produktionen ofte er den største synder i én bils levetid. Så længe vi bare substituere det ene produkt for et andet, vil der ikke ske store forandringer. Det handler om at skrue ned for forbruget. Selvom diverse miljøvenliges produkters reklamer viser, at isbjørnene vil komme op til dig og kramme dig, så er det langt fra realiteten.

 

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Motorsektionen.dk Følg på:

... der er også plads til dig her på Motorsektionen.dk. Har du lyst til at fortælle folk, om det du elsker mest, altså hvis det er biler, så kontakt os.

Vil du skrive for os?

Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen