Nyheder

30 år siden MAXX: Da Opel drømte om biler, der kunne skifte form

Opel MAXX fra 1995 var en futuristisk mikrobil med modulært design, alu-karrosseri og visioner om pickupper og cabrioleter på samme platform.

30 år siden MAXX: Da Opel drømte om biler, der kunne skifte form
Opel Maxx Foto: Stellantis

Hvis du troede, at fleksible bilplatforme og elektrisk bykørsel var opfindelser fra 2020’erne, så præsenterede Opel faktisk noget lignende allerede i 1995. Ved Geneve Motor Show det år afslørede de konceptbilen MAXX – en lille, kantet to-dørs bil på under tre meter, bygget af ekstruderet aluminium og med potentiale til at forvandles til alt fra cabriolet til pick-up.

Den blot 2,97 meter lange MAXX var bygget på en modulær arkitektur, der muliggjorde forskellige karrosserityper på samme platform. Den kunne tilpasses ønsker om mere bagageplads, passagersæder eller endda en ny krop helt og holdent. Opel talte om et system, hvor ejeren i princippet kunne “opgradere” sin bils form og funktion over tid.

Karrosseriet bestod af svejste aluminiumsprofiler – en konstruktion inspireret af flyindustrien – og det resulterede i en lav vægt på blot 650 kg. Dette kombineret med en nyudviklet trecylindret motor på 1,0 liter gjorde den til et effektivt køretøj med et forbrug på ned til 3,9 liter/100 km ved konstant 90 km/t.

MAXX-konceptet var så fremsynet, at Opel endda sikrede patent på dele af strukturen. Den blev også brugt til at demonstrere fremtidens sikkerhedsteknologier med bl.a. airbag, ABS og avanceret placering af benzintanken mellem baghjulene.

Tre årtier senere fortsætter Opel med at eksperimentere med mikro-mobilitet. Den lille elektriske Opel Rocks kan i Tyskland køres fra 15-årsalderen og leverer op til 75 km emissionsfri rækkevidde – i et moderne bud på den frihed MAXX også symboliserede i 90’erne.