Diverse
8 bilreklamer der satte sig fast i historien
her er 8 uforglemmelige bilreklamer, der skrev sig ind i historien
Nogle bilreklamer glemmer man aldrig. Her er otte ikoniske eksempler, der for altid vil være en del af bilhistorien.
1. Volkswagen – “Think Small” (1960)
Volkswagens “Think Small”-kampagne fra 1960 er legendarisk. I en tid med enorme amerikanerbiler turde VW reklamere for sin lille Beetle ved at opfordre folk til at “tænke småt”. Den selvironiske annonce – med en lille Boble på masser af hvid plads – vendte op og ned på traditionelle reklamegreb. Dens enkle, humoristiske stil gjorde den uforglemmelig og satte en ny standard i branchen.
Læs også:
2. Chrysler – “Rich Corinthian Leather” (1970’erne)
I 1970’erne lærte Chrysler os begrebet “rich Corinthian leather”. Med skuespilleren Ricardo Montalbáns fløjlsbløde stemme i spidsen fik reklamen for luksusmodellen Cordoba dette fiktive “Corinthian-læder” til at lyde som det ypperste af eksklusivitet. Sloganet satte sig fast og blev et popkulturelt symbol på overdådig luksus.
3. Audi – Quattro på skihop (1986)
Audi skabte et ikonisk øjeblik i 1986 ved at lade en Audi 100 Quattro køre op ad en snedækket skihopbakke på tv. Uden brug af tricks demonstrerede reklamen bilens overlegne firehjulstræk, da den klatrede op ad den stejle bakke. Scenerne var så imponerende, at de stadig huskes som et bevis på Audis ingeniørkunst og modige markedsføring.
4. Nissan – “Toys” (1996)
Nissan ramte plet i 1996 med den fantasifulde reklame “Toys”. Her kommer en actionfigur à la G.I. Joe til live, stjæler en legetøjs-Nissan sportsvogn og ræser gennem huset for at redde en Barbie-lignende dukke fra sin kedelige kæreste. Det hele sker til tonerne af Van Halens “You Really Got Me”. Den legesyge, actionfyldte fortælling gjorde reklamen uforglemmelig for en hel generation.
5. Peugeot – “The Sculptor” (2003)
Peugeots reklame “The Sculptor” fra 2003 er et visuelt mesterværk. En ung inder ser en Peugeot 206 og beslutter sig for at ombygge sin gamle Ambassador til at ligne drømmebilen – ved hjælp af alt fra en forhammer til en elefant! Til sidst kører han triumferende afsted i sin hjemmegjorte “Peugeot”. Reklamens humor og opfindsomhed gjorde den verdenskendt og indbragte den adskillige reklamepriser.
6. Honda – “The Cog” (2003)
Honda leverede genial ingeniørkunst med “The Cog” i 2003. En lille bevægelse udløser her en forbløffende kædereaktion af Honda Accord-dele – som dominobrikker, der aktiverer hinanden, indtil en hel bil er samlet. Det mest imponerende er, at sekvensen blev filmet i ét take uden computergrafik. Reklamens opfindsomhed og præcision fascinerede seere verden over og cementerede Hondas innovative image.
7. Volkswagen – “The Force” (2011)
VW rørte både lattermuskler og hjerter med “The Force” under Super Bowl i 2011. En lille dreng klædt som Darth Vader forsøger at bruge “Kraften” på alt i hjemmet – uden held. Da far kommer hjem i sin Passat, prøver drengen igen, og bilen starter som ved magi. (Faren havde hemmeligt aktiveret fjernstarten.) Kombinationen af Star Wars-nostalgi, humor og charme gjorde reklamen til et øjeblikkeligt hit, som mange stadig husker med et smil.
8. Volvo Trucks – “The Epic Split” (2013)
Volvos “Epic Split” fra 2013 må også med, selvom det handler om lastbiler. Actionhelten Jean-Claude Van Damme udfører sin berømte spagat mellem to baglæns kørende Volvo-trucks til tonerne af Enyas “Only Time”. Reklamen skulle vise lastbilernes stabile styreegenskaber, men det vovede stunt stjal al opmærksomhed. Videoen gik viralt og blev et globalt samtaleemne, der cementerede Volvo-reklamen i historiebøgerne.
Bilreklamer kan mere end at sælge biler – de kan blive en del af vores fælles hukommelse. Disse otte eksempler beviser, at kreativitet, humor og vovemod kan gøre en reklame til et lille stykke kulturhistorie. Hvilken bilreklame står klarest i din erindring?
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: