Alfa Romeo Mito QV

Hvad er nu det for noget, og hvordan kan den blive din? Vi stiller spørgsmålene, og vi giver svarene!



10. marts, 2010 - kl. 00:00
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Hva' sker der?

Alfa Romeo har lanceret en ny topmodel i deres Mito-serie. Mito er den mindste bil, Alfa laver, og i størrelse svarer den til en VW Polo.

Er den fed?

Det ser sådan ud. Vi har desværre ikke selv været bag rattet af den endnu, og jeg har også altid ment, at der var noget tøset over en Mito. I QV-trim ligner den dog noget, man sagtens kan være bekendt at blive set bag rattet i, og æren for det make-over går til 17" alu i mørk lakering, sportskofangere for og bag samt mørke kranse rundt om forlygterne.

Hvad står det der QV for?

QV står for Quadrifoglio Verde. Det betyder grønt firkløver, og derfor sidder der sådan et oven over blinklyset på siden af bilen. QV har været tilnavnet på de mere sportslige Alfa'er op gennem tiden, senest på Alfa Romeo 145 2,0 QV fra 90'erne.

Gør den så det slemme ved Seat Ibiza Cupra?

Ikke helt, men det er næsten dødt løb. Motoren er en 1,4 liters turbo-benziner med Alfas nye MulitiAir-teknologi. Den yder 170 hk ved 5.5oo o/min og 250 Nm ved 2.500 o/min. Den smutter fra 0-100 på 7,5 sekunder og topfarten ligger på 219 km/t. Mito QV fås udelukkende med en 6-trins manuel gearkasse, hvor vandringen mellem gearene er gjort kortere for at sikre mere præcise skift.
Multi-hvaffor-noget?

MultiAir. Det et er noget nyt, Alfa har fundet på. Systemet gør, at indsugningsventilerne ikke længere bliver styret mekanisk af en knastaksel. I stedet er det motorens styreboks, der elektronisk giver indsugningsventilerne besked på at åbne og lukke for sluserne.

Det fatter jeg ikke en bjælde af!


Det bebrejder jeg dig ikke. Det vigtige er også bare, at systemet giver bedre brændstoføkonomi, bedre bundtræk, skarpere speederrespons og bedre motorlyd, og så halverer det udledningen af de giftige gasser HC/CO og NOx.

Jamen hvor økonomisk er den da?

Forbruget er opgivet til 16,7 km/l ved blandet kørsel. Om det holder i praksis, aner jeg ikke, men det ser i hvert fald flot ud på papiret præstationerne taget i betragtning!

Det lyder jo alt sammen meget godt, men er den billig?

Ja, det er den faktisk, hvis man tager alt standardudstyret i betragtning. Det omfatter nemlig både to-zonet klimaanlæg, parkeringssensor bag, fartpilot og armlæn foran, og det er alt sammen ekstraudstyr i en Seat Ibiza Cupra. Prisen er 315.000 kroner.

Billig?!? Det får jeg sgu da aldrig sparet sammen, mand!

Det behøver du heller ikke, for Alfa er begyndt at privatlease. Du skal slippe 25.000 kroner i førstegangsydelse, og dem ser du aldrig igen. Derudover koster det 3.395 kroner om måneden i 36 måneder med 45.000 km inkluderet. Du skal også selv betale den grønne ejerafgift på 1.520 kroner helårligt, så I alt giver det en månedlig udgift på 4.216 kroner, men så er service med i prisen. Det eneste, der kommer oveni, er forsikringen.
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen