Nyheder
Audi går all-in i Kina: Ny elbil overrasker med 776 hestekræfter
udi lancerer sin første eksklusive Kina-model – og den kommer ikke til Europa
Audi har netop løftet sløret for E5 Sportback, den første model fra deres nye Kina-specifikke sub-brand, AUDI (ja, med versaler). Den rendyrkede elbil er udviklet udelukkende til det kinesiske marked og markerer samtidig en ny æra for den tyske bilproducent: Audi satser benhårdt på lokale kunder i verdens største bilmarked – og de går ikke stille med dørene.
AUDI E5 Sportback
AUDI E5 Sportback
E5 Sportback, der netop vises frem for offentligheden på Auto Shanghai-messen (23. april – 2. maj), ligger størrelsesmæssigt tæt på Audi A5 Sportback, men emmer mere af crossover med sin højere bagende. Designet er bevidst minimalistisk, tydeligt forskelligt fra Audis europæiske formsprog, med ultratynde lygter, rene linjer og en dominerende AUDI-logo på fronten og bagsmækken – helt uden de klassiske fire ringe.
AUDI E5 Sportback
Eksklusiv platform og software
Under skallen ligger den nye “Advanced Digitized Platform” (ADP), som er udviklet i samarbejde med kinesiske SAIC Motor. Plattformen er kun til AUDI-mærket og altså ikke til brug uden for Kina.
Indvendigt finder man en digital kabine i topmoderne stil: en 27″ 4K-skærm, en specialudviklet AUDI OS og ét af de kraftigste Snapdragon-chipsæt i bilbranchen, der muliggør over-the-air softwareopdateringer og avanceret funktionalitet.
AUDI E5 Sportback
Læs også:
Performance og rækkevidde i topklasse
Ydelsen imponerer: fire forskellige drivlinjer tilbydes, med en topmodel der leverer hele 776 hk og klarer 0-100 km/t på bare 3,4 sekunder.
Audi oplyser en maksimal rækkevidde på hele 768 km (ifølge ukendt testcyklus), muliggjort af et batteri på op til 100 kWh og lynladning via 800-volt arkitektur – op til 370 km rækkevidde på 10 minutter, ifølge producenten.
AUDI E5 Sportback
Fokus på kinesiske trafikforhold
Sikkerheden er heller ikke glemt: E5 Sportback er udstyret med en LiDAR-baseret førerassistent med hele 29 sensorkomponenter, tilpasset de komplekse trafikforhold i kinesiske storbyer.
Fermín Soneira, direktør for samarbejdsprojektet mellem Audi og SAIC, udtaler, at bilen leverer “det bedste fra begge verdener” og er skræddersyet tech-begejstrede kinesiske købere.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: