Nyheder
Aura, Era og Evo: Volkswagen afslører tre futuristiske elbiler
Med høj automation, AI-assistent og over 1.000 kilometers rækkevidde sætter VW fart på el-fremtiden i verdens største bilmarked
Volkswagen viser nu, hvordan mærket vil genvinde momentum i Kina – verdens største og mest konkurrenceprægede elbilmarked. På Auto Shanghai-udstillingen har den tyske bilgigant netop præsenteret tre nye konceptbiler: ID. AURA, ID. ERA og ID. EVO.
Det sker som led i mærkets ambitiøse “In China, for China”-strategi, hvor over 30 nye modeller er lovet til markedet frem mod 2027, heraf 20 el- og hybridbiler.
De tre konceptbiler er udviklet i tæt samarbejde med Volkswagens kinesiske joint venture-partnere: FAW-Volkswagen, SAIC Volkswagen og Volkswagen Anhui. Hver bil henvender sig til en specifik målgruppe – og tilpasser sig de hastigt voksende krav blandt kinesiske forbrugere, særligt inden for digitalisering og kunstig intelligens.
ID. AURA
ID. AURA er en kompakt notchback-elbil målrettet det prisbevidste A-segment. Den bygges på en ny platform – Compact Main Platform – der kombinerer dynamisk design med AI-baseret zoneopdelt elektronik og stemmestyring i bedste smartphonestil.
ID. ERA
ID. ERA er derimod en stor SUV med tre sæderækker og rækkeviddeforlængende teknologi: En generator oplader batteriet undervejs, og sammenlagt lover konceptet over 1.000 kilometers rækkevidde. ERA er Volkswagens første bud inden for denne teknologi i Kina.
ID. EVO
Tredje skud på stammen er ID. EVO – en sportslig fullsize SUV med 800-volts system og over-the-air-opdateringer. Målgruppen er unge, livsstilsorienterede købere, og bilen er udstyret med ny zonebaseret arkitektur, der løbende kan opdateres og udvide bilens funktionalitet.
Konceptbilerne er alle udstyret med AI-systemer og skal kunne køre med det, Volkswagen kalder “højautomatiseret niveau 2++” – hvilket i praksis dækker over autonom kørsel i visse situationer, under førerens opsyn.
“Vi vil udvikle og producere de rigtige modeller til det kinesiske marked – med lokal hastighed og lokal innovation,” udtalte Thomas Schäfer, CEO for Volkswagen-mærket, under præsentationen.
Konceptbilerne ventes at blive realiseret i serieproduktion i løbet af de kommende år. De står som et tydeligt signal om, at Volkswagen satser benhårdt på at bevare sin position som en af Kinas ledende udenlandske bilproducenter i den elektriske æra.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: