Nyheder

Avatr 12 og Royal Edition imponerer i Europa: Kinesisk elbil rykker tættere på premiumsegmentet

To versioner af den futuristiske Avatr 12 er landet på europæisk jord – herunder en eksklusiv “Royal Edition” med særlig finish og luksuriøst interiør.

Avatr 12 og Royal Edition imponerer i Europa: Kinesisk elbil rykker tættere på premiumsegmentet
Avatr 12 Royal Edition


På den nylige biludstilling i Europa fik Motorsektionen.dk mulighed for at se nærmere på den kinesiske elbil Avatr 12 – både i standardudgaven og den eksklusive Royal Edition, der forsøger at blande sig med luksusmærker som Mercedes EQE og Nio ET7

.

Avatr er et fælles projekt mellem Changan, Huawei og CATL – og 12’eren er deres bud på en elektrisk gran coupé med fokus på design, teknologi og komfort. Den almindelige model (billeder: lyseblå lakering) udstråler en futuristisk elegance med sin strømlinede silhuet, flugtsøgende bagrude og et minimalistisk interiør uden bagrude, men med digitalt bakspejl.

Royal Edition-udgaven (billede: sort model med rød kabine) tager det visuelle og taktile op et nøk. Her får man en unik lakering med metallisk dybde, eksklusive 22” fælge, og et kabineunivers domineret af rødt nappalæder og mørke kontrastdetaljer. Eller hvad du nu vælger i det specialtilpassede program. Modellen er tydeligvis målrettet en købestærk kundegruppe, der vil have premiumoplevelse med kinesisk signatur.

Begge varianter drives af samme elektriske drivlinje baseret på CATL’s cell-to-pack teknologi. Avatr 12 kan fås med enten baghjulstræk og 313 hk, eller som Dual Motor med 578 hk og en 0-100 tid på blot 3,9 sekunder. Rækkevidden ligger op til 700 km (CLTC), og kabinen byder på avanceret teknologi udviklet i samarbejde med Huawei – herunder det nyeste HarmonyOS-infotainmentsystem og op til tre skærme.

Avatr planlægger en europæisk udrulning i løbet af 2025, hvor første stop ser ud til at være Tyskland og Holland. Danmark nævnes endnu ikke officielt, men interessen blandt besøgende på standen var ikke til at tage fejl af.

Avatr 12 blander kinesisk teknik og europæisk designinspiration i en elegant elbil, der ikke er bange for at udfordre de etablerede. Og med Royal Edition går mærket skridtet videre ind i luksusland – spørgsmålet er blot, om europæiske kunder er klar.