5. november, 2017 - kl. 22:50
Forfatter: Mikkel Møller Vermeulen
Synes godt om Motorsektionen.dk
Del artiklen
<p dir="ltr" style="line-height:1.295;margin-top:0pt;margin-bottom:8pt;"><span id="docs-internal-guid-2a9f6aba-8e2c-50d8-e91b-b2f88ed729cc"><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(0, 0, 0); background-color: transparent; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Næppe. Hvorfor skal vi nok komme ind på, men med el-bilens fremmarch på verdensmarkedet er der desværre ikke udsigt til, at denne alternative transportløsning bliver den helt nye dille inden for de kommende år, hvis nogensinde. Det skal dog ikke afholde os fra, lige at tage et kig på, hvordan sådan en bil drevet på </span><a href="http://www.heatlets.dk/" style="text-decoration-line: none;" target="_blank"><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(5, 99, 193); background-color: transparent; text-decoration-line: underline; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">træpiller egentlig fungerer</span></a><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(0, 0, 0); background-color: transparent; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">, og hvad den kunne have af fordele og ulemper. </span></span></p>
<p dir="ltr" style="line-height:1.295;margin-top:0pt;margin-bottom:8pt;"><span id="docs-internal-guid-2a9f6aba-8e2c-50d8-e91b-b2f88ed729cc"><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(0, 0, 0); background-color: transparent; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">En svensk mekaniker ikke bare legede, men udførte ovenstående ide, </span><a href="https://ing.dk/artikel/svensk-mekaniker-ombygger-sin-volvo-til-kore-pa-trae-89747" style="text-decoration-line: none;" target="_blank"><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(5, 99, 193); background-color: transparent; text-decoration-line: underline; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">da han byggede sin Volvo om</span></a><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(0, 0, 0); background-color: transparent; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">, til at køre på træpiller. Om end det lyder noget lavpraktisk, så fik svenskeren simpelthen indbygget en brændeovn i hans bil, så den kunne køre på træ. Træet, der smuldrer ved høj forbrænding, udskilte kulilte, som ryger gennem et filter, og derefter ledes ind i motoren. På den måde blev normalt billige træpiller altså en ny form for brændstof. </span></span></p>
<p dir="ltr" style="line-height:1.295;margin-top:0pt;margin-bottom:8pt;"><span id="docs-internal-guid-2a9f6aba-8e2c-50d8-e91b-b2f88ed729cc"><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(0, 0, 0); background-color: transparent; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Og netop brændstof, og dets priser, er et konstant samtaleemne verden over. Den svenske mekaniker oplevede faktisk, at han med ombygningen af sin bil, sparede rigtig mange penge. En tur på 500 kilometer kunne han køre på træ, til en værdi af omkring 100 svenske kroner, og den samme tur med benzin i tanken, ville have kostet ham op mod syv gange så meget. </span></span></p>
<p dir="ltr" style="line-height:1.295;margin-top:0pt;margin-bottom:8pt;"><span id="docs-internal-guid-2a9f6aba-8e2c-50d8-e91b-b2f88ed729cc"><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(0, 0, 0); background-color: transparent; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Den gode ’træbil’ har dog også sine begrænsninger. En anden model, hvor træpiller opløses i en væske, og derved frigiver brint som bilen kører på, viser sig nemlig at have miljømæssige problemer. For selvom modellen, ligesom den svenske ditto, virker til at være fyldt med økonomiske fordele, og virke fint som en normal bil, så er der et forureningsspørgsmål at tage stilling til. Udledningen af Co2 er nemlig stort set identisk med den, man oplever når man kører med tanken fuld af benzin, og det er netop det, der begrænser den ellers romantiske tanke, om at spare stort på brændstofregningen i fremtiden. </span></span></p>
<p dir="ltr" style="line-height:1.295;margin-top:0pt;margin-bottom:8pt;"><span id="docs-internal-guid-2a9f6aba-8e2c-50d8-e91b-b2f88ed729cc"><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(0, 0, 0); background-color: transparent; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Men hvad er så konklusionen, på fremtiden for biler på billige træpiller? Særligt el-bilen må siges at gøre fremtiden usikker, for den ellers romantiske løsning. Særligt i Europa, hvor de fleste lande er så velstillet økonomisk, at man fortsat udvikler på mere økonomiske og miljøvenlige løsninger. I de mindre velstillede lande i verden, vil modellen nok også være svær at få solgt, idet det vil kræve store produktionsomkostninger at få fremstillet en række af køretøjer med en anderledes teknologi, end dem vi benytter os af i dag</span><a href="https://ing.dk/artikel/kronik-vi-skal-have-biler-til-koere-paa-trae-igen-178045" style="text-decoration-line: none;" target="_blank"><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(5, 99, 193); background-color: transparent; text-decoration-line: underline; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">. Det er dog ikke alle, der afskriver ideen</span></a><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(0, 0, 0); background-color: transparent; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;"> om biler på træpiller helt, for som nævnt, har teknologien også nogle fordele, der bestemt er værd at orientere sig omkring. S hvem ved, måske har vi ikke set det sidste til biler, der kører udelukkende på drivkraften fra træpiller, og måske bliver vores brændstofregning en tand billigere i fremtiden. </span></span></p>
<div> </div>