Biler og træpiller - det perfekte match?

Et om noget umage par. Biler og træpiller er ikke to ting, man umiddelbart forbinder med hinanden, med ikke desto mindre er det et faktum, at man ved hjælp af træ, kan køre en bil. Men er biler der kører på træpiller så det nye sort?



5. november, 2017 - kl. 22:50
Forfatter: Mikkel Møller Vermeulen


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

<p dir="ltr" style="line-height:1.295;margin-top:0pt;margin-bottom:8pt;"><span id="docs-internal-guid-2a9f6aba-8e2c-50d8-e91b-b2f88ed729cc"><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(0, 0, 0); background-color: transparent; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">N&aelig;ppe. Hvorfor skal vi nok komme ind p&aring;, men med el-bilens fremmarch p&aring; verdensmarkedet er der desv&aelig;rre ikke udsigt til, at denne alternative transportl&oslash;sning bliver den helt nye dille inden for de kommende &aring;r, hvis nogensinde. Det skal dog ikke afholde os fra, lige at tage et kig p&aring;, hvordan s&aring;dan en bil drevet p&aring; </span><a href="http://www.heatlets.dk/" style="text-decoration-line: none;" target="_blank"><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(5, 99, 193); background-color: transparent; text-decoration-line: underline; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">tr&aelig;piller egentlig fungerer</span></a><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(0, 0, 0); background-color: transparent; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">, og hvad den kunne have af fordele og ulemper. </span></span></p> <p dir="ltr" style="line-height:1.295;margin-top:0pt;margin-bottom:8pt;"><span id="docs-internal-guid-2a9f6aba-8e2c-50d8-e91b-b2f88ed729cc"><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(0, 0, 0); background-color: transparent; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">En svensk mekaniker ikke bare legede, men udf&oslash;rte ovenst&aring;ende ide, </span><a href="https://ing.dk/artikel/svensk-mekaniker-ombygger-sin-volvo-til-kore-pa-trae-89747" style="text-decoration-line: none;" target="_blank"><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(5, 99, 193); background-color: transparent; text-decoration-line: underline; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">da han byggede sin Volvo om</span></a><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(0, 0, 0); background-color: transparent; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">, til at k&oslash;re p&aring; tr&aelig;piller. Om end det lyder noget lavpraktisk, s&aring; fik svenskeren simpelthen indbygget en br&aelig;ndeovn i hans bil, s&aring; den kunne k&oslash;re p&aring; tr&aelig;. Tr&aelig;et, der smuldrer ved h&oslash;j forbr&aelig;nding, udskilte kulilte, som ryger gennem et filter, og derefter ledes ind i motoren. P&aring; den m&aring;de blev normalt billige tr&aelig;piller alts&aring; en ny form for br&aelig;ndstof. </span></span></p> <p dir="ltr" style="line-height:1.295;margin-top:0pt;margin-bottom:8pt;"><span id="docs-internal-guid-2a9f6aba-8e2c-50d8-e91b-b2f88ed729cc"><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(0, 0, 0); background-color: transparent; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Og netop br&aelig;ndstof, og dets priser, er et konstant samtaleemne verden over. Den svenske mekaniker oplevede faktisk, at han med ombygningen af sin bil, sparede rigtig mange penge. En tur p&aring; 500 kilometer kunne han k&oslash;re p&aring; tr&aelig;, til en v&aelig;rdi af omkring 100 svenske kroner, og den samme tur med benzin i tanken, ville have kostet ham op mod syv gange s&aring; meget. </span></span></p> <p dir="ltr" style="line-height:1.295;margin-top:0pt;margin-bottom:8pt;"><span id="docs-internal-guid-2a9f6aba-8e2c-50d8-e91b-b2f88ed729cc"><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(0, 0, 0); background-color: transparent; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Den gode &rsquo;tr&aelig;bil&rsquo; har dog ogs&aring; sine begr&aelig;nsninger. En anden model, hvor tr&aelig;piller opl&oslash;ses i en v&aelig;ske, og derved frigiver brint som bilen k&oslash;rer p&aring;, viser sig nemlig at have milj&oslash;m&aelig;ssige problemer. For selvom modellen, ligesom den svenske ditto, virker til at v&aelig;re fyldt med &oslash;konomiske fordele, og virke fint som en normal bil, s&aring; er der et forureningssp&oslash;rgsm&aring;l at tage stilling til. Udledningen af Co2 er nemlig stort set identisk med den, man oplever n&aring;r man k&oslash;rer med tanken fuld af benzin, og det er netop det, der begr&aelig;nser den ellers romantiske tanke, om at spare stort p&aring; br&aelig;ndstofregningen i fremtiden. </span></span></p> <p dir="ltr" style="line-height:1.295;margin-top:0pt;margin-bottom:8pt;"><span id="docs-internal-guid-2a9f6aba-8e2c-50d8-e91b-b2f88ed729cc"><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(0, 0, 0); background-color: transparent; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">Men hvad er s&aring; konklusionen, p&aring; fremtiden for biler p&aring; billige tr&aelig;piller? S&aelig;rligt el-bilen m&aring; siges at g&oslash;re fremtiden usikker, for den ellers romantiske l&oslash;sning. S&aelig;rligt i Europa, hvor de fleste lande er s&aring; velstillet &oslash;konomisk, at man fortsat udvikler p&aring; mere &oslash;konomiske og milj&oslash;venlige l&oslash;sninger. I de mindre velstillede lande i verden, vil modellen nok ogs&aring; v&aelig;re sv&aelig;r at f&aring; solgt, idet det vil kr&aelig;ve store produktionsomkostninger at f&aring; fremstillet en r&aelig;kke af k&oslash;ret&oslash;jer med en anderledes teknologi, end dem vi benytter os af i dag</span><a href="https://ing.dk/artikel/kronik-vi-skal-have-biler-til-koere-paa-trae-igen-178045" style="text-decoration-line: none;" target="_blank"><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(5, 99, 193); background-color: transparent; text-decoration-line: underline; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;">. Det er dog ikke alle, der afskriver ideen</span></a><span style="font-size: 11pt; font-family: Calibri; color: rgb(0, 0, 0); background-color: transparent; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap;"> om biler p&aring; tr&aelig;piller helt, for som n&aelig;vnt, har teknologien ogs&aring; nogle fordele, der bestemt er v&aelig;rd at orientere sig omkring. S hvem ved, m&aring;ske har vi ikke set det sidste til biler, der k&oslash;rer udelukkende p&aring; drivkraften fra tr&aelig;piller, og m&aring;ske bliver vores br&aelig;ndstofregning en tand billigere i fremtiden. </span></span></p> <div>&nbsp;</div>
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Mikkel Møller Vermeulen Følg på:

Vil du skrive for os?

Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen