Billig cabriolet

Flexleasing kan være svaret på, hvordan en lækker cabriolet bliver økonomisk opnåelig, og derved gør lykken fuldkommen!



24. marts, 2010 - kl. 00:00
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Mercedes SLK 230 Kompressor aut. fra 1998. En moderne klassiker, der kan flexleases for 2.335 kr. om måneden.
Min liste over ting, der kan matche følelsen af at køre kalechen ned på en af de dage, hvor solen skinner, og bare køre ud i verden:

- Synet af min kæreste, når hun har været bortrejst i 14 dage (og tanken om, hvad der så kommer til at ske...)

- Glæden ved vride øret om på motorcyklen når jeg er blevet overbevist om, at der ikke er flere saltrester tilbage på vejene, og bæstet endelig kan komme ud af stalden.

Jeg var lige ved at skrive hakkebøf med whiskysovs og pommes, men det kommer altså alligevel ikke op på det niveau, selv om det også er noget, jeg elsker. Listen er simpelthen ikke længere, så vi har at gøre med noget ultimativt - det må være de tre ting i livet, jeg elsker mest!
Kæresten er heldigvis gratis - næsten da - og motorcyklen blev "desværre" ikke solgt i løbet af vinteren. Da min største indtægtskilde hedder SU, er der absolut ikke råd til, at jeg kan gøre den sidste del af de tre ultimative ting i livet til en del af min hverdag.

For godt til at være sandt

Alligevel sad jeg og stenede på bilbasen.dk for at se, hvad det koster at opfylde drømmen om en cabriolet med mit navn på registreringsattesten - og jeg blev positivt overrasket. Blandt en syndflod af gamle Golf'er, Kadett'er og Escort'er så jeg en BMW Z3 1,8i fra 1998. Den havde læderindtræk, fuld servicebog og havde kørt beskedne 122.000 km. Det var godt nok den mindste motor med 115 hk, til gengæld lød prisskiltet på bare 49.900 kroner. Det virkede for godt til at være sandt, og det var det da også, for prisen var uden dansk registreringsafgift. Til gengæld pralede annoncøren med, at bilen kan flexleases.

BMW Z3 1,8i fra 1998. Bilen blev introduceret af selveste James Bond, og kan nu flexleases for 1.633 kr. om måneden.
Flexleasing kan være genvejen til drømmen

Kort fortalt er flexleasing en genvej til at få danske plader på en bil, der ikke er betalt dansk registreringsafgift af. Registreringsafgiften betaler man i stedet af på i månedlige rater, men kun så længe man bruger bilen.

Hvis bilen er mere end tre år gammel, betaler man 0,5 procent af den vurderede registreringsafgift om måneden. Hvis man for eksempel flexleaser en bil i tre år (36 månder), kommer man altså kun til at betale 18 procent af, hvad man ellers ville skulle betale i afgift for at importere bilen til Danmark.
Det koster Z3'eren at flexlease

Z3'eren her på billedet står til salg hos OJ Leasing, der har til huse i Flensborg, lige på den anden side af den tyske grænse. Her tilbyder de følgende totalløsning, hvis man vil flexlease bilen i tre år og regner med at køre 60.000 km i den periode:

Førstegangsydelse: 19.040 kroner

Månedlig ydelse i 36 måneder: 1.633 kroner

Begge beløb er inklusiv moms og en serviceaftale, der dækker serviceeftersyn og reperationer, men ikke dæk. Ud over ydelserne skal leasingtageren - altså den person, der flexleaser bilen - selv betale grøn ejerafgift og forsikring.

Når de tre år er gået, skal man ifølge aftalen bare aflevere bilen hos OJ leasing igen.
De perfekte rammer for en tur op og ned ad Strandvejen.
Det koster SLK'eren at flexlease

Hvis man bare MÅ have flere kræfter, kan samme forhandler tilbyde en Mercedes SLK 2,3 Kompressor aut. med 193 hk og en læderkabine, der skriger langt væk af porno. Med sit stålfoldetag er den også mere praktisk end Z3'eren. Med de samme forudsætninger som i forrige eksempel ser opstillingen sådan ud:

Førstegangsydelse: 23.800 kroner

Månedlig ydelse: 2.335 kroner

Det er da værd at overveje som alternativ til at privatlease en ny Fiat Grande Punto!
Faldgruber

Som ved almindelig privatleasing er den største risiko ved aftalen, at man kommer til at betale for de buler og ridser, man eventuelt har lavet, den dag man stiller bilen hos forhandleren. Derfor skal man huske at læse det, der står med småt i kontrakten, og eventuelt kræve, at det er FDM, der vurderer skadernes omfang, når kontrakten ophører.
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen