Nyheder
BMWs fremtid: Brintbiler er mere end bare en vild drøm
Fremtiden tilhører ikke kun én teknologi – den er elektrisk, den er brintdrevet, og den er på vej.
Når snakken falder på fremtidens biler, tænker de fleste elbiler med gigantiske batterier og lynladning. Men BMW har en anden plan – og den involverer brint. Ja, du læste rigtigt. Tyskerne mener, at brintbiler ikke bare er en niche, men en afgørende del af fremtidens bilmarked. Og allerede i 2028 vil de lancere deres første serieproducerede brintdrevne biler.
Brint – fremtidens drivmiddel?
I de sidste par år har BMW testet deres iX5 Hydrogen SUV-prototyper i hele 20 lande – blandt andet i det kolde Nord. Og resultaterne? Lovende! For hvor elbiler kan kæmpe med lange ladetider og rækkevidde i minusgrader, har brintbiler et es i ærmet: De kan tankes op på få minutter og præstere bedre i koldt vejr.
Et samarbejde med Toyota
BMW er ikke alene om satsningen på brint. De har allieret sig med Toyota, som i mange år har været en af de førende på området. Sammen arbejder de på at gøre brintbiler til en reel konkurrent til de traditionelle elbiler. Og selvom skeptikerne stadig er mange, holder BMW fast i, at brint- og elteknologi ikke er hinandens fjender – men snarere to sider af samme grønne medalje.
Er der plads til brint?
En af de største udfordringer er infrastrukturen. Der findes endnu ikke nok brinttankstationer til, at teknologien kan konkurrere direkte med elbiler. Men BMW peger på EU’s planer om at udrulle flere tankstationer i de kommende år, hvilket kan være nøglen til at gøre brintbiler til en seriøs spiller på markedet.
En milepæl i bilhistorien
Ifølge BMW’s topchef, Oliver Zipse, er dette skridt intet mindre end en milepæl i bilindustrien, det skriver FDM. De tror fuldt og fast på, at efterspørgslen på brintbiler vil eksplodere i løbet af dette årti. Så mens resten af bilverdenen kører fuld fart mod batteridrevne elbiler, holder BMW en dør åben for brint – og det kan vise sig at være en gamechanger.