Diverse

Continental udskiller sin bilforsyningsvirksomhed: et nyt kapitel for dækproducenten

Strategisk opsplitning for at styrke forretningen

Foto: Continental Ag Via Wikimedia Commons
Foto: Continental Ag Via Wikimedia Commons

Continental har besluttet at udskille sin bilforsyningsdivision og børsnotere den som et selvstændigt selskab skriver Handelsblatt.

Denne beslutning blev truffet på et bestyrelsesmøde og forventes at træde i kraft til september 2025, såfremt aktionærerne godkender planen ved generalforsamlingen i april.

Udskillelsen markerer et skifte for den tyske koncern, som oprindeligt startede som dækproducent, men i løbet af de seneste årtier har udviklet sig til en global leverandør af bilteknologi.

Økonomiske udfordringer baner vejen for forandring

Bildivisionen, som omfatter software, sensorer, køretøjscomputere og andre komponenter, har i årevis kæmpet med økonomiske problemer.

Senest har en større spareplan sikret et overskud på 229 millioner euro, men divisionen har stadig brug for økonomisk støtte for at være bæredygtig.

Continental vil derfor tilføre den nye enhed 1,5 milliarder euro i kontanter samt en kreditramme på 2,5 milliarder euro for at sikre en stabil overgang til en uafhængig virksomhed.

Fartfælder: Sådan undgår du dem i påskens trafik

Læs også: Fartfælder: Sådan undgår du dem i påskens trafik

Øget fokus på dæk og industri

Udskillelsen af bilforsyningsdivisionen betyder, at Continental nu vil fokusere på sin oprindelige kerneforretning: dæk og industriprodukter.

Det forventes at skabe en mere strømlinet og profitabel forretningsmodel. Dækdivisionen har i mange år leveret solide overskudsmargener, men udbytteudbetalingerne har været påvirket af de økonomiske problemer i bildivisionen.

Med den nye struktur planlægger Continental at øge sine udbytteudbetalinger fra 20-40 % til 40-60 % af nettoresultatet, hvilket især gavner hovedaktionæren Georg Schaeffler.

Konkurrence med teknologigiganter

Den nye bilforsyningsvirksomhed vil nu stå på egne ben i en branche præget af hård konkurrence.

Med fokus på bilsoftware og automatiseret kørsel skal den konkurrere med store teknologi- og chipproducenter som Nvidia og Qualcomm.

Derudover har forretningsforholdet til BMW lidt skade efter en større tilbagekaldelse af bremsedele, hvilket kan påvirke fremtidige samarbejder.

Med denne strategiske opsplitning forsøger Continental at skabe en stærkere forretning, der bedre kan navigere i de udfordringer, den moderne bilindustri står overfor.

Er solcellebiler fremtidens elbil?

Læs også: Er solcellebiler fremtidens elbil?

De mest legendariske rallybiler gennem tiderne

Læs også: De mest legendariske rallybiler gennem tiderne