Nyheder

Disse bilmærker bliver hårdest ramt af Trumps nye toldsatser

Tesla står til at vinde, mens japanske bilproducenter må sluge en sur en

Foto: Shealeah Craighead Via Wikimedia
Foto: Shealeah Craighead Via Wikimedia

Når Trump lægger told på noget, så er det sjældent med bløde kanter – og denne gang går det ud over bilbranchen. En ny 25 procents told på alle udenlandsk-producerede biler rammer nemlig fra den 3. april. Det gælder ikke bare biler, men også dele – og ja, selv hvis din bil samles i USA, men indeholder dele fra fx Mexico, Kina eller Tyskland, så ryger der også told på den.

Trump har udtalt det helt simpelt: “If you build your car in the US, there’s no tariff.” Men hvilke bilmærker kommer til at skumme fløden, og hvem står til at få tæsk? Svaret er ikke ligefrem nogen overraskelse, men det ændrer ikke på, at konsekvenserne kan blive ret vilde.

Tesla i front – men ikke helt uden buler

Ifølge den nyeste “American-Made Index” fra Kogod School of Business er det især Tesla, der står til at blive den store vinder. Hele deres modelrække scorer over 80 procent i amerikansk produceret indhold – og det er altså ikke småting i et marked, der nu bliver presset af told.

Model 3 Performance topper listen med 87,5 % amerikansk indhold, og både Model Y, Cybertruck, Model S og X ligger lige under. Det er ikke ensbetydende med, at Tesla slipper uden skrammer – Elon Musk selv har været ude og sige, at de stadig rammes af tolden, især fordi mange af bilens elektronik- og metaldele importeres fra Kina. Så den er ikke helt uden rynker i lakken.

GM og japanske mærker: Av for den

Mens Ford og Honda klarer sig hæderligt (Mustang GT og Honda Passport scorer over 76 % amerikansk indhold), så er det en helt anden sag for producenter som Mazda, Subaru, Toyota og BMW. Mazda Miata – elsket af entusiaster og weekend-racere – scorer sølle 1 % amerikansk indhold. Samme historie for Toyota GR86, Subaru BRZ og BMW M3.

Især japanske producenter kommer til at bløde, og det afspejler sig allerede på aktiemarkederne. Toyota, Nissan og Honda har alle set kursfald på 2-3 % siden udmeldingen, og den japanske premierminister har allerede varslet, at man vil “sætte alle muligheder i spil” for at reagere. Japan eksporterede i 2024 over 28 % af sine biler til USA – så det er en økonomisk mavepuster af de større.

Universet før tolden

I mange år har USA været en af de mest åbne bilmarkeder i verden – især sammenlignet med fx EU, hvor amerikanske biler rammes af både told og moms. Det har gjort det attraktivt for både japanske og europæiske bilproducenter at sende biler over Atlanten, selv hvis de ikke blev produceret lokalt.

Men Trumps handelslinje handler i høj grad om at “vende skuden”, som man siger. Den amerikanske bilindustri har længe været presset af billigere, udenlandsk arbejdskraft og lavere produktionsomkostninger i Mexico og Asien. Og hvis Trump får sin vilje, bliver det altså slut med “billige” Miataer og tyske performance-biler til outlet-priser.

Hvad sker der nu?

Bilpriserne kommer til at stige – det er der ikke meget tvivl om. For mange bilmærker vil det være et spørgsmål om enten at flytte produktionen til USA eller at hæve prisen. Og i en tid hvor elbiler og grøn omstilling kræver enorme investeringer, kan det være en tung ekstra byrde for især udenlandske mærker.

For bilkøbere i USA betyder det nok færre valgmuligheder i budgetklassen og lidt mere plastik i kabinen. Men for bilproducenter som Tesla og Ford, er det en kærkommen håndsrækning – og måske et stik i siden på konkurrenterne fra Østen.

Jeep Gladiator High Top Honcho Concept

Læs også: Jeep Gladiator High Top Honcho Concept

Nyt fra Cannes: Alpine kaster sig over filmverdenen med ny pris

Læs også: Nyt fra Cannes: Alpine kaster sig over filmverdenen med ny pris