Bilproducenter
Er Kina ved at lade op til elbilernes næste sprint?
Kina lader op til elbilernes næste store sprint i Europa. Trods toldmur og modstand er nye mærker som Omoda, Deepal og Zeekr på vej mod Danmark – og flere overvejer at bygge biler direkte i EU
Kinesiske elbilproducenter har i de seneste år gjort deres indtog på det europæiske marked med mærker som BYD, Xpeng og Nio. Selvom salget i Danmark har oplevet en vis stagnation, er der tegn på, at Kina forbereder sig på en ny offensiv.
Nye kinesiske mærker på vej til Danmark
Flere kinesiske bilmærker er på vej ind på det danske marked. Det drejer sig blandt andet om Omoda og Jaecoo fra Chery Group, Changan Automobiles mærke Deepal, samt Zeekr, et søstermærke til Volvo og Polestar under Geely-koncernen. Derudover planlægger BYD at introducere deres luksusmærke Denza, og Wismo Group har indgået en aftale om import af luksusmærket Exlantix fra Chery Group.
Læs også:
EU’s toldsatser og Kinas strategi
EU’s indførelse af forhøjede toldsatser på kinesiske elbiler har haft en mærkbar effekt. I februar oplevede Kina et fald på 18 % i eksporten af elbiler sammenlignet med samme måned året før, med Europa som det mest berørte marked.
For at imødegå disse udfordringer overvejer kinesiske producenter at etablere produktion i Europa. BYD planlægger at starte produktion i Ungarn og Tyrkiet, mens Xpeng og Zeekr også overvejer europæisk produktion.
Fremtiden for kinesiske elbiler i Europa
Selvom kinesiske elbilproducenter har mødt modstand i form af toldsatser og konkurrence, er de langt fra ude af spillet. Med nye mærker på vej og strategier for lokal produktion, er det sandsynligt, at vi vil se en fornyet kinesisk offensiv på det europæiske elbilmarked.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: