Diverse

Er solcellebiler fremtidens elbil?

Biler dækket af solpaneler, der lader mens de kører: Er solcellebilen det næste skridt for elbiler, eller blot en niche?

Er solcellebiler fremtidens elbil?
Mikkel M. Vermeulen
Af Mikkel M. Vermeulen 18. april 2025

Forestil dig en elbil, der lader sig selv op ved hjælp af solen. Solcellebiler lyder som noget fra fremtiden – men er de mon fremtidens svar på elbiler?

Hvad er en solcellebil?

En solcellebil er i bund og grund en elbil med indbyggede solpaneler på karrosseriet, typisk på taget og evt. motorhjelm og bagklap. Tanken er, at bilens batteri kan oplades af solens stråler, så man kan køre på ren solenergi. Konceptet har eksisteret i mange år i prototyper og solbils-kapløb, men for nylig er flere startups og bilproducenter begyndt at udvikle rigtige biler med solceller. Hollandske Lightyear præsenterede en luksus-solcellebil, Lightyear One (senere model Lightyear 0), og tyske Sono Motors udviklede Sion – en familiebil dækket af solpaneler. Ideelt set kan disse biler generere strøm nok til at give adskillige kilometers kørsel om dagen bare via solen.

Kør på solskin: Fordelene

Det mest oplagte plus ved solcellebiler er, at de kan lade op gratis og miljøvenligt, bare de står ude i solen. For ejere betyder det potentielt færre opladninger fra elnettet og en fornemmelse af frihed – især hvis man bor et sted med meget solskin. I teorien kunne en pendlerbil stå parkeret ved arbejdspladsen og suge strøm fra solen hele dagen, så man har ekstra rækkevidde til hjemturen. Solcellebiler udnytter også karrosseriets overflade, som ellers bare er dødvægt, til noget nyttigt. Teknologisk har fremgangen inden for solceller gjort dem mere effektive og fleksible, så de kan integreres i bilens design uden at skæmme. For samfundet kan solcellebiler bidrage til at reducere belastningen på elnettet, hvis mange biler selvproducerer en del af deres forbrug.

Udfordringer: Er der nok sol?

Som med alt, der lyder tillokkende, er der også udfordringer. Solens energi er gratis, men ikke ubegrænset – især ikke på en bils begrænsede overflade. Selv under ideelle forhold kan solpanelerne på en personbil typisk kun generere strøm til måske 20-50 km kørsel om dagen. På overskyede dage eller om vinteren falder outputtet drastisk. Det betyder, at solcellebilen for de fleste ikke vil kunne erstatte almindelig opladning; den kan højst supplere. Dertil kommer meromkostningen: Solcelleintegrationen gør bilerne dyrere at producere. Lightyear 0 endte f.eks. med at koste langt over en million kroner pr. stk., hvilket bidrog til firmaets konkurs. Sono Sion-projektet måtte også afblæses på grund af økonomiske udfordringer. Et andet praktisk problem er, at biler ofte parkeres indendørs (i garage eller p-hus) eller i skygge, hvor solcellerne ikke får noget lys. Endelig tilføjer solpaneler vægt og kompleksitet – og hvis bilens design skal optimeres for paneler, kan det gå ud over æstetik eller aerodynamik.

Solcellebiler repræsenterer en spændende vision om biler, der delvist kan “tankes” af solen selv. I praksis er de dog nok mere et supplement end en erstatning for almindelige elbiler og ladestandere. Teknologien kan forlænge rækkevidden og give gratis kilometer, hvilket især i solrige egne er attraktivt. Men indtil solpaneler bliver langt mere effektive (eller bilerne meget anderledes, som fx de ultralette sol-racere), vil solcellebiler næppe være den dominerende fremtidige elbil. Det er dog sandsynligt, at flere elbiler fremover vil inkorporere enkelte solceller til at drive klimaanlæg eller give lidt ekstra rækkevidde – et skridt på vejen mod at udnytte al gratis energi fra naturen.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.