Nyheder

Farvel fossiler: Skoda satser på klimadiesel i alle nye dieselbiler

I stedet for klassisk fossilt brændstof fylder Škoda nu deres nye dieselmodeller op med syntetisk brændstof lavet af fritureolie og affaldsfedt.

Farvel fossiler: Skoda satser på klimadiesel i alle nye dieselbiler
Foto: Skoda
Mikkel M. Vermeulen
Af Mikkel M. Vermeulen 22. april 2025

Škoda Auto tager nu endnu et skridt i den grønne retning og siger officielt farvel til fossile førsteopfyldninger i deres dieselmodeller. Fremover vil alle nyproducerede Škoda-dieselbiler fra fabrikkerne i Mladá Boleslav og Kvasiny blive tanket med HVO – Hydrotreated Vegetable Oil – en form for syntetisk klimadiesel baseret på affaldsprodukter.

Brændstof fra stegeolie og fedt

I stedet for at bruge klassisk biodiesel, som ofte kritiseres for at beslaglægge landbrugsjord, anvender HVO brugte vegetabilske olier og animalsk affaldsfedt. Gennem en særlig hydrogenationsproces omdannes affaldet til et rent og effektivt brændstof, uden behov for nye afgrøder.

Škoda estimerer, at HVO kan reducere CO₂-udledningen med op til 90 % i forhold til konventionel diesel – målt efter den såkaldte well-to-wheel-metode, som tager højde for hele brændstoffets livscyklus.

Logistikken kører allerede grønt

Škoda har allerede integreret HVO i virksomhedens logistikflåde, hvor det leveres af det statslige tjekkiske brændstofselskab ČEPRO. Nu udvides initiativet til samtlige nye dieselbiler, som forlader fabrikken.

“Det her handler ikke kun om biler, men om hele produktionskæden. Vi sigter mod CO₂-neutral drift på alle vores fabrikker i Tjekkiet og Indien inden 2029,” lyder det fra Škoda Auto i pressemeddelelsen.

En bro til en elektrisk fremtid?

Selvom HVO endnu ikke er udbredt på danske tankstationer, ses det som en vigtig overgangsløsning – især i sektorer, hvor eldrift stadig er vanskelig, som fx tung transport og langdistancedrift.

Škoda er samtidig den første virksomhed i Volkswagen Group, som implementerer HVO i denne skala – og tiltaget kan dermed bane vejen for lignende løsninger hos koncernens øvrige mærker.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.