Ford Focus RS

Den nye Focus RS er den hurtigste nogensinde



3. februar, 2015 - kl. 15:00
Forfatter: Mikkel Møller Vermeulen


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Den nye Ford Focus RS, er netop blevet offentliggjort, under et presseevent, her til eftermiddag.

Den nye Focus RS bliver et firehjulstrukket dyr, med godt 330 hestekræfter, i en 2.3 liters Ecoboost motor, magen til den lille Mustang. 

Focus RS Reveal
Del videoen med dine venner

Fords nyeste ’hot-hatch’, som får sin egentlige premiere på Geneve Motor Show i næste måned, byder på en række nye features og teknologier, heriblandt Ford Performance firhjulstræk med Dynamic Torque Vectoring og en special-kalibreret 2,3 liters EcoBoost motor, som vil yde mere end 320 hk.

Tredje generation af Focus RS er ikke blot blevet stærkere og hurtigere men har også fået en design-overhaling, som får bilen til at fremstå mere aggressiv, samtidig med at aerodynamikken og kølingen er blevet forbedret.

”Den nye Focus RS er rendyrket passion – en bil, som leverer den form for innovation, køreglæde og præstationer man normalt forbinder med specialbiler i luksusklassen. Men sådan må det nødvendigvis være, når vi sætter os for at lave en ny og bedre Focus RS. Jeg tør i hvert fald godt love, at den nye Focus RS vil sætte helt nye standarder for performance-biler”, sagde direktøren for Ford Europa, Jim Farley, under præsentationen i Køln i dag.

 

Accelerations-tryk på 1G

Det nyudviklede firhjulstræk er baseret på et dobbelt, elektronisk udvekslingssystem, som både fordeler trækket mellem for- og baghjul og side-til-side trækket på bagakslen, hvilket samlet giver dramatisk forbedret udnyttelse af de mange kræfter, bedre kontrol og en mere direkte køreoplevelse, specielt ved høje hastigheder gennem sving.

Firhjulstrækket i den nye Focus RS giver et vejgreb, der gør det muligt at opnå et accelerations-tryk på mere end 1G.

”Ford Performance All-Wheel-Drive er banebrydende teknologi, som leverer intet mindre end perfekt kurvekørsel og underholdning helt op til grænsen af det mulige. Vi har simpelthen gjort op med det dogme, der siger, at en firhjulstrukken hatchback ikke kan være sjov at køre i. Den nye Focus RS vil overraske og belønne mange”, lover chefen for Ford Performance, Dave Pericak.

Også undervogn og affjedring er blevet strammet op og sammen med den specialkalibrerede servostyring og en mere rigid front-affjedring, med kortere støddæmpere, er der dømt kontant og direkte sport mens føreren hele tiden er i fuld kontakt med bilen. Ford har ligeledes arbejdet sammen med Michelin om at udvikle specielle 19 tommers RS-dæk til både gade- og banekørsel.

Se også: Ken Block rykker den nye Focus RS rundt

Bomstærk EcoBoost motor

Kraftværket – den 2,3 liters store EcoBoost motor – er i udgangspunktet den samme aluminiumsmotor, man finder i den nye Ford Mustang. Og så alligevel ikke. Fords ingeniører har nemlig lavet så tilpas mange designændringer, at der i virkeligheden er tale om en helt ny motor.

Effekten er øget takket været en ny lav-inerti dobbelt turbolader med større kompressor og en væsentlig større intercooler. Motorens ’vejrtrækning’ er lettet ved et mere imødekommende design omkring luftindtag, ligesom udstødningen både er blevet gjort større og mere raffineret, blandt andet i form af en elektronisk styret ventil, der optimerer balancen mellem modtryk og lyd fra afgangsrørene.

Topstykkerne er udført i en særlig letmetals-legering, som er i stand til at modstå højere temperaturer, ligesom der er skabt plads til den hidtil største køler i en Ford Focus.

Motoren er kalibreret til at levere optimal respons over hele omdrejningsskalaen – fra bund til de maksimale 6.800 omdrejninger i minuttet.

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Mikkel Møller VermeulenFølg på:

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om motorsektionen.dkDel artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen