Fremtidens bilisme

To eksempler fra virkelighedens verden



23. januar, 2011 - kl. 09:00
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Mens nogle redaktionsmedlemmer (og læsere…) falder i svime over to-hjulede, rugbrødsdrevne køretøjer, er vi andre, der bader i sved om natten, imens vi har mareridt om den dag, hvor den sidste dråbe benzin er forbrændt.

Det scenarie kender bilfabrikanterne heldigvis godt, og de har forsket i alternativer i årevis. Her kommer en update fra to fabrikanter – Porsche og Volvo.
Den hurtige

Porsche lader til at have forstået, at det også skal være sjovt at køre bil i fremtiden, selv om det måske ikke skal være med benzin i tanken. I hvert fald tyder deres bud på fremtidens sportsvogn ikke på, at det kommer til at gå langsommere.

 

Deres seneste skud på økostammen er Porsche 918 RSR. Den primære kraftkilde er godt nok stadig en benzinmotor – en 3,4 liters V8’er, der yder 563 hk ved skrigende 10.800 o/min – men den bliver suppleret af to el-motorer, der trækker forhjulene og tilsammen yder 204 hk. Dermed er det en hybridbil, og sådan nogle har normalt batterier.

Det har Porsche 918 RSR dog ikke. I stedet får elmotorerne strøm fra en stor svinghjulsgenerator, der er monteret i kabinen ved siden af føreren.

Svinghjulsgeneratoren er selv en form for elmotor. Den er udstyret med en rotor, der kan spinde med hastigheder op til 36.000 o/min, og på den måde kan den lagre energi. Når bilen bremser, vender de to elmotorer deres funktion og bliver til generatorer, der får svinghjulsgeneratoren til at rotere. Når bilen så skal op i fart igen, kan føreren trykke på en knap på rattet, og så bliver svinghjulets mange omdrejninger lavet til strøm, der kan holde elmotorerne kørende i otte sekunder på en fuld ”opladning".

Afhængigt af, hvordan racerbanen er udformet, kan konstruktionen bruges til at give bedre brændstoføkonomi eller mere power.
Den langsomme

En af de ting, Volvo går og roder med, er projektet SARTRE, og det er der ikke meget racerbil over. SARTRE skal derimod gøre det muligt for ganske almindelige biler med ganske almindelige chauffører at samle sig i vejtog – en konvoj af biler, hvor en professionel chauffør (som fx en lastbilchauffør) kører foran en stribe andre biler i et førerkøretøj.

Hver enkelt bil i vejtoget måler afstand, hastighed og retning og justerer sig ind efter førerkøretøjet. Bilerne er dog ikke koblet sammen på nogen måde, og kan forlade konvojen når som helst.

Der er flere fiduser ved konceptet. Dels kan bilerne køre med bare nogle få meters afstand ved motorvejskørsel, så de kan ”ligge på hjul” af hinanden. Det skulle reducere brændstofforbruget med 20 procent. Den korte afstand mellem bilerne er også med til at frigøre mere plads på de tæt trafikerede motorveje.
Chaufførerne skal hverken bruge arme, ben eller hovedet til at køre, så de kan fråde en whopper og læse Ugens Rapport bag rattet uden at være til fare for omverdenen.

Volvo har netop testet systemet med et førerkøretøj og en enkelt bil, der selv kunne følge efter, og systemerne kan sandsynligvis gå i produktion om nogle år. Alligevel må vi nok forvente, at det tager længere tid for trafikanterne at vænne sig til denne nye måde at køre på - og for regeringerne i EU-landene at tilpasse lovgivningen til den.
Se, hvordan SARTRE fungerer
SARTRE står for Safe Roadtrains for the Environment. Det er et EU-støttet projekt, hvor forskellige leverandører - heriblandt Volvo - vil gøre det muligt at samle motorvejstrafik i konvojer. Her kan du se, hvordan det kommer til at fungere:

www.sartre-project.eu/en/Sidor/default.aspx
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen