Nyheder

Glemte superbiler: 10 vilde modeller, du (måske) har glemt eksisterede

Disse biler var skabt med ambitioner om at rykke grænser – og nogle af dem gjorde det faktisk. De viser, at man ikke behøver hedde Ferrari for at bygge noget spektakulært. Mange af dem blev født for tidligt, for mærkelige eller med for lidt marketing – men i entusiastkredse er de ægte legender.

commons.wikimedia.org

Når man siger “superbil”, tænker de fleste straks på Ferrari, Lamborghini eller Bugatti. Men gemt i historiens garager findes en række biler, der – trods vanvittige motorer, futuristisk design og tårnhøj ydelse – aldrig fik den stjernestatus, de måske fortjente.

Her hylder vi 10 af de mest oversete, eksperimenterende og helt igennem fantastiske superbiler, som du måske har glemt – eller aldrig hørt om.

De Tomaso Guarà

Italiensk karrosseri, BMW V8-motor og et navn, kun de færreste kan udtale rigtigt. Guarà’en blev født i 90’erne og var en ægte “driver’s car” – hurtig, smuk og vanvittigt sjælden.

Venturi 400 GT

Fra Frankrig kom denne Le Mans-inspirerede skønhed med 3,0-liters twin-turbo V6 og racerbil-DNA. Venturi havde potentialet, men manglede økonomien – og 400 GT blev en skjult perle.

Isdera Commendatore 112i

En V12-powered tysk superbil med flyvende design, skjult Mercedes-teknik og kun ét bygget eksemplar. Navnet var langt, men præstationen endnu længere.

Cizeta-Moroder V16T

Musikproducer Giorgio Moroder gik sammen med eks-Lamborghini-folk og skabte denne bredskuldrede, 16-cylindrede supermaskine. Den lignede en Countach på steroider og lød som en symfoni af eksploderende stempler.

Lotec C1000

1.000 hestekræfter. Kulfiberkarrosseri. Enestående V8 fra Mercedes-Benz. Og bygget på bestilling til en arabisk rigmand. Den her bil var ren sci-fi i 1995 – og findes kun i ét eksemplar.

Bristol Fighter T

En britisk superbil med V10 fra Dodge Viper og over 1.000 hk i topmodellen. Fighter T var vild, eksklusiv og næsten hemmelig – for Bristol var ikke meget for PR.

Monteverdi Hai 650 F1

Schweizisk superbil fra 90’erne med Formel 1-teknologi og ekstremt aerodynamisk design. Motoren? En V10 direkte fra Benettons F1-hold. Det blev aldrig til serieproduktion, men wow, hvor ville vi gerne have set den på vejen.

Vector W8

Hvis en bil kunne være en cyberpunk-vision, var det Vector W8. Bygget i USA med flycockpit-lignende interiør og twin-turbo V8. Den var voldsomt hurtig – og endnu vildere at se på.

MG XPower SV

MG prøvede i 2000’erne at bygge en superbil. Det blev til XPower SV – en V8-drevet britisk maskine med karrosseri af kulfiber og attitude som en rallybil. Desværre kom den for sent, og få blev solgt.

Qvale Mangusta

En italiensk-amerikansk bastard med Ford Mustang V8 og et design, der delte vandene. Oprindeligt skabt som De Tomaso Biguà, endte den som Qvale Mangusta. Hurtig, sær og i dag en sjælden samlerbil.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.