Hiace '96 - Den oplagte stylingbil!

Historien om tuningen og stylingen af en Toyota Hiace fra 1996



5. september, 2005 - kl. 22:48
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Man tager en ung mand med for meget fritid, diesel i blodet og en god fantasi, giver ham job hos toyota og man har udgangspunktet for en unik bil! En stylet og tunet Toyota Hiace årgang 1996!

Det er nok en arbejdsskade, men manden er bidt af en gal Toyota. Blandt tidligere projekter kan nævnes at der blev proppet en 200+ HK turbomotor ned i en Carine E stationcar med tonede ruder og 18" OZ alu.

Efter salget af Carina"en var det tid til at få en mere praktisk vogn, da manden skulle have plads til crosseren! Eftersom intet andet end Toyota virker, er der jo kun én bil, Toyota Hiace 2,4 Diesel med ca 75 hk!! Jeg tænkte mit og troede bare han skulle til at være kedelig.. Men jeg blev klogere.

Inden længe var der sat en turbo på den ellers meget bovlamme dieselmotor bilen var født med. Det hjalp lidt på det, da motoren nu ikke bare var stærk, men faktisk så stærk at den laver hjulspin i svingene! Skulle lige hilse og sige at det skaber pænt meget opmærksomhed når en Hiace kører sidelæns igennem et sving med røg fra bagdækkene!

Det eneste man kan brokke sig lidt over er gearingen. Gearene er simpelhen ikke lange nok til de mange kræfter. Ved hård acceleration køres gearene alt for hurtigt ud, men dette bliver forhåbentlig snart afhjulpet af en gearkasse fra en nyere D4-D motor.

Udvendigt på bilen er der også lidt ændringer. 8x18" Kromfælge blev importeret og monteret med 225/35-18 dæk! Når bilen står med siden mod solen, fremkommer der stjerner i asfalten som genskær fra fælgene. Fjedrene blev skåret tilpas (læs: skamsænket, ca 12 cm, og stort set uden affjedring), og et såkaldt "badboy" look blev svejset i hjelmen.

Hjelmen er forlænget hele 7 cm. Både kofangere, og sidespejle er indfarvet. Se forskelle på denne og en alm Hiace i galleriet. Læg især mærke til højden!

I kabinen sidder der såmænd to racersæder fra FK Automotive og en stor subwoofer i midten. Og keder chaufføren sig, sættes der en film på DVD"en! Elruder, c-lås og tonede ruder er en selvfølge i en "drivers car"!

Den tunede 2,4 motor var dog nok presset lidt mere end godt er, i hvert fald døde den og blev lynhurtigt udskiftet med en anden 2,8 L diesel med eftermonteret turbo! Effekten er indtil videre ukendt, men 115+ hk og godt moment skulle nok være der med kun 0,5 bars ladetryk.

Dertil kommer et hjemmelavet komplet 3" rustfrit udstødningssystem, der gør at lyden fra vognen ligger tæt op ad en 500 hk Volvo Lastbil! Turbofløjten lyder godt på sådan en diesel!

Uden bilen var justeret helt korrekt skulle der jo køres noget race til Danmarks Hurtigste Bil på Vandel Flyveplads. Selvsagt vandt Hiacen ikke meget, men fik en masse opmærksomhed, da det nok er det eneste Hiace i Danmark med 18" kromfælge og seriøs tuning!

Næste projekter med bilen er en stor intercooler der ligger i garagen klar til montering, større turbo, 9,5x20" fælge, måling af effekt på rullefelt og ny gearkasse med længere gearing.

Jeg følger med spænding min kammerats videre færd i Hiace-verdenen!
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen