Nyheder
Honda har bygget en Pokémon – og ja, den kan (næsten) køre
Er fremtidens el-motorcykel en drage-lignende kampsports-Pokémon på selvbalancerende ben? Honda siger ja.
Japan er et vidunderligt sted. Hvor ellers ville ingeniører fra en af verdens mest seriøse motorcykelproducenter bruge deres arbejdstid på at bygge en fuldt skaleret, (næsten) kørende version af en Pokémon?
Honda Koraidon
Det er præcis, hvad Honda har gjort med deres Koraidon Project – en futuristisk og teknologisk version af den legendariske Pokémon Koraidon fra spillet Pokémon Scarlet. I samarbejde med The Pokémon Company har Honda givet fysisk form til den fiktive transportform, og ambitionerne er ikke bare for sjov.
Fra spil til virkelighed
Koraidon er i Pokémon Scarlet hovedpersonens ridemakker og kan løbe, svømme og svæve – lidt som en transformer med dragegener og terrængående muskulatur. Honda har taget det visuelle og mekaniske udtryk og kombineret det med deres egne teknologiske flagskibe, herunder selvbalancerende teknologi udviklet til robotten ASIMO og fremvist første gang som “Riding Assist” på CES i 2017.
Det færdige resultat er stort set i fuld størrelse: 2,5 meter høj og næsten 670 kg tung. Den kan (i teorien) bevæge sig på fire ben og rejse sig på to hjul – noget som faktisk ikke engang sker i spillet.
Honda Koraidon Project Begins
Honda Koraidon Project Begins
Honda Koraidon Project Begins
“Adults’ Devotion Make Children’s Dreams Come True”
Projektet er ifølge Honda drevet af “monozukuri”-ånden – japansk for passioneret og detaljeorienteret håndværk. Det hele startede som en slags friendly engineering-duel, efter Toyota Engineering Society i 2024 byggede en lignende Pokémon-motorcykel inspireret af Miraidon (Koraidons modsætning). Honda samlede herefter et team på 40 ingeniører, primært fra motorcykel- og forskningsafdelinger, for at bevise, at de kunne gøre det bedre.
Selve prototypen var udstillet i Tokyo fra 7.-9. marts og tiltrak enorme menneskemængder og stor mediebevågenhed – som man må forvente, når det drejer sig om en Pokémon, man (næsten) kan køre på.
Hvad skal vi med en Pokémon, der kan balancere?
Nej, Honda planlægger næppe at masseproducere Koraidon. Men projektet har flere lag. Først og fremmest er det et PR-stunt med stor appel – men det fungerer også som showcase for Hondas robotteknologi, balancestyring og elektrisk mobilitet i nye former. Det er en måde at vise, at næste generations mobilitet ikke nødvendigvis behøver ligne en SUV.
Og hvis du er blandt dem, der synes elbiler og elcykler er lidt for kedelige? Så giver Koraidon dig håb om, at fremtidens transportmidler måske godt må være lidt sjovere – og lidt mere tegneserieagtige.