Nyheder

Hyundai lover faste bilpriser til amerikanerne: Frygt ikke prisstigninger indtil juni

Midt i markedskaos og truslen om nye bilafgifter lancerer Hyundai et løfte om prisro – men kun i to måneder.

Hyundai lover faste bilpriser til amerikanerne: Frygt ikke prisstigninger indtil juni
Hyundai NEXO

Bilpriserne er under pres, og købere spekulerer både i renter, leveringstider og fremtidige afgifter. Midt i denne usikkerhed forsøger Hyundai nu at trække en streg i sandet.

Med initiativet “Customer Assurance” lover den sydkoreanske bilproducent, at priserne på deres biler ikke stiger frem til 2. juni 2025. Det betyder, at alle nye Hyundai-modeller, der sælges eller leases i USA i denne periode, vil fastholde den nuværende vejledende udsalgspris – også kaldet MSRP (Manufacturer’s Suggested Retail Price). Det er dog vigtigt at understrege, at den endelige salgspris fortsat fastsættes af forhandlerne.

Ifølge José Muñoz, præsident og CEO for Hyundai Motor Company, er initiativet en reaktion på “dynamiske markedssituationer” og frygten for nye toldsatser, som potentielt kan presse bilpriserne yderligere i vejret. “Vi vil give kunderne ro i maven, så de ikke bliver presset til forhastede beslutninger,” udtaler han i pressemeddelelsen.

Hyundais kampagne kommer ikke ud af det blå. Virksomheden investerer i øjeblikket 21 milliarder dollars i det amerikanske marked over de næste tre år. Pengene skal blandt andet bruges på at udvide bilproduktionen og udvikle ny teknologi. Hyundai trådte ind på det amerikanske marked i 1986 og satser nu kraftigt på at konsolidere sin position.

Den nye forbrugerkampagne falder sammen med åbningen af Hyundai Motor Group Metaplant America i Georgia – angiveligt den største erhvervsinvestering i delstatens historie. Anlægget forventes at kunne producere op mod en halv million biler årligt og skabe tusindvis af arbejdspladser.

Tidligere har Hyundai markeret sig med lignende forbrugerfokuserede tiltag, blandt andet jobbeskyttelsesprogrammer under finanskrisen og en af bilindustriens længste garantier. Ifølge analytikere er “Customer Assurance” ikke blot en forbrugervenlig gestus, men også et strategisk træk for at fastholde det momentum, Hyundai har opnået efter rekordhøje salgstal i første kvartal af 2025.