Jaguar F-Type Bloodhound

Jaguar går med i kampen for at slå verdensrekorden i fart på landjorden!



7. november, 2014 - kl. 07:00
Forfatter: Mikkel Møller Vermeulen


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Hurra et af de rekordforsøg der rykker ved teknologien!

Vidste du godt, at rekorden for højeste hastighed på landjorden, blev sat af Andy Green, og at den er på 1227,986 km/t? Det gjorden han tilbage i 1997 i en Thrust SSC (Se den i galleriet)

Nu er Andy klar på et nyt rekordforsøg, og denne gang bliver det i Bloodhounds SSC. SSC står for Super Sonic Car.

Jaguar og Bloodhound
Del videoen med dine venner

Så det er Bloodhound-bilen, men hvor kommer Jaguar ind i billedet?

På Hakskeen Pan-ørkenens relativt bløde underlag i Northern Cape i South Africa gjorde den AWD F-TYPE R Coupés stabilitet og dynamiske egenskaber - den når 100 km/t på kun 3,9 sekunder og har en elektronisk begrænset topfart på 300 km/t - det muligt for Bloodhound SSC-teamet at gennemføre en vigtig kommunikationstest. 
Ian Hoban, Vehicle Line Director hos Jaguar, sagde: "Vores målsætning med udviklingen af all-wheel-drive F-TYPE var at bevare baghjulstrækkets medrivende køreegenskaber, der er så vigtig for Jaguars sportsvogne, men samtidig gøre bilen mere dynamisk. Resultatet er en kontrollerbar, anvendelig og sindssygt hurtig performance-bil under alle vejr- og vejforhold.”

AWD F-TYPE R Coupé blev kørt af Bloodhound Projects direktør og tidligere hastighedsrekordindehaver Richard Noble. Han udtalte:

"Vi er ellevilde over at kunne offentliggøre Jaguar som hovedpartner for Bloodhound Project. Det er et rigtig godt match – Jaguar er stærke inden for innovation, og med deres enorme kapacitet inden for teknologi, uddannelse og motorsport, har vi fundet den perfekte partner. Sammen har vi udviklet en enestående synergi i teamet, og der er et helt særligt sammenhold. Vi er stolte af have Jaguar-mærket på Bloodhound SSC."

Udstyret med samme radioudstyr som den jet- og raketdrevne Bloodhound SSC, kørte F-TYPE ved tophastighed mod et jetfly med lignende udstyr, der fløj 500 mph (804,7 km/t) og kun 15 meter over jorden. Den kombinerede sluthastighed på næsten 700 mph (1126 km/t) gjorde det muligt at teste det system, der skal gøre det muligt for teamet og Andy Green i Bloodhound SSC at kommunikere. Første kørsel finder steder i Hakskeen-ørkenen om kun 12 måneder.

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Mikkel Møller Vermeulen Følg på:

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen