Nyheder
Kampvognsluksus møder sci-fi teknolog: BYD lancerer flagskibet Yangwang U7 med 1.287 hk og “Guds øje” i Kina
Kampvognsluksus møder sci-fi teknologi i BYDs nyeste elbil, der kan dreje på stedet – og massere dig med varme sten.
Den kinesiske bilproducent BYD har officielt lanceret elbilen Yangwang U7 på hjemmemarkedet. Der er tale om det første sedan-flagskib under premiummærket Yangwang. Modellen bliver tilgængelig som både elbil og plug-in hybrid (PHEV) og har en prisklasse fra 628.000 til 708.000 yuan, svarende til cirka 86.500 til 98.000 USD.
Foto: BYD China
U7 fås i versioner med fire eller fem sæder og introduceres med en række teknologier, herunder BYDs nye DiSus-Z-affjedringssystem, e4-platform med fire elektriske motorer og en avanceret førerassistentpakke kaldet “God’s Eye” A.
Tekniske specifikationer og rækkevidde
Den fuldelektriske variant er udstyret med fire motorer, der tilsammen yder 960 kW (1.287 hk) og leverer et drejningsmoment på 1.680 Nm. Ifølge producenten kan bilen accelerere fra 0 til 100 km/t på 2,9 sekunder og nå en topfart på 270 km/t. Et 135,5 kWh batteri giver en oplyst rækkevidde på 720 km (CLTC). Under optimal DC-hurtigladning med dobbelt stik (maks. 500 kW) kan batteriet oplades fra 30 % til 80 % på cirka 20 minutter.
PHEV-versionen kombinerer elmotorerne med en 2.0-liters turbomotor, der benytter en horisontalt modsat (bokser-)konfiguration – angiveligt den første af sin slags i en kinesisk personbil. Sammen med en 52,4 kWh batteripakke og 60 liters brændstoftank giver dette en elektrisk rækkevidde på 200 km og en samlet rækkevidde på op til 1.000 km. Hurtigladning op til 230 kW gør det muligt at lade fra 30 % til 80 % på 10 minutter.
Platform og køredynamik
Yangwang U7 er bygget på BYDs e4-platform, som gør det muligt at styre hvert hjul uafhængigt. Funktioner som intelligent baghjulsstyring (op til 20°), “tank-turn” og lateral bevægelse er standard. Den elektroniske affjedring DiSus-Z benytter magnetiske aktuatorer og kan tilpasse dæmpning og højde baseret på input fra lidar og kameraer. Ifølge BYD kan systemet reagere på vejforhold med et forspring på 0,5 sekunder.
Et sikkerhedsfunktion tillader desuden, at bilen kan fortsætte med tre hjul ved punktering og fortsætte kørsel med op til 80 km/t over 30 km, ved at hæve det beskadigede hjul.
Førerassistent og kabine
Yangwang U7 introduceres med “God’s Eye” A, en førerassistentsuite med L2+-kapacitet, som opererer uden brug af præcisionskort. Systemet inkluderer tre lidarer med lang rækkevidde, fem millimeterbølgeradarer, 13 HD-kameraer og 12 ultralydssensorer.
Kabinen bygger på Yangwangs “Star Ring”-design og er udstyret med en 12,8” buet OLED-touchskærm, 23 Dynaudio-højttalere, Nappa-læder, kulfiber og træelementer. Bilen har desuden 23,6” instrumentpanel, AR-head-up display, skærme til bagsædepassagerer, digitalt bakspejl samt fører- og kabinekameraer.
Sæderne kan justeres i op til 20 retninger og har funktioner som ventilation, opvarmning og massage. I firepersonersversionen findes individuelle bagsæder med elektriske benstøtter.
Markedsplacering og lancering
Yangwang U7 blev præsenteret den 27. marts 2025 i Kina. Der foreligger endnu ingen oplysninger om international lancering.