Nyheder

Kia PV5 Cargo er landet: Elektrisk erhvervsvarebil satser på intelligent fleksibilitet

Med modulopbygning og strømudtag i varerummet bringer Kia nytænkning til el-arbejdsbiler

Kia PV5 Cargo er landet: Elektrisk erhvervsvarebil satser på intelligent fleksibilitet
KIA PV5 - Kia Motors

Kia går nu for alvor ind i markedet for elektriske erhvervskøretøjer. Ved Transportmessen i Herning præsenterede Kia Danmark den nye PV5 Cargo – mærkets første dedikerede varebil i den kommende serie af Purpose Built Vehicles (PBV). Og ambitionsniveauet er tydeligt: PV5 skal være mere end blot en emissionsfri kassevogn.

Den nye model er bygget fra bunden på Kias E-GMP.S-platform, en skateboard-lignende arkitektur, der gør det muligt at skræddersy bilens opbygning og funktioner til forskellige formål. Ifølge Kia Danmark lanceres PV5 Cargo i varianterne standard, long og high-roof, og tilbyder op til 5,1 m³ lastrum, hvilket svarer til plads til to europaller.

Designet til arbejdstøj og arbejdsdage

Med en læssehøjde på kun 419 mm og et justerbart L-track fastgørelsessystem, lægger Kia op til en mere ergonomisk og fleksibel arbejdsbil. Men det er især de elektriske og digitale funktioner, der skiller PV5 Cargo ud fra feltet.

Varebilen er udstyret med ePTO og Vehicle-to-Load (V2L), som gør det muligt at trække strøm til værktøj og udstyr direkte fra bilens batteri. Det gør PV5 til en slags mobil arbejdsstation – særligt attraktivt for håndværkere og serviceteams på farten.

Jeep J6 Honcho Concept: Klassisk pickup-stil med moderne muskler

Læs også: Jeep J6 Honcho Concept: Klassisk pickup-stil med moderne muskler

Digital flådestyring og hurtig opladning

Kia fremhæver også modellens digitale egenskaber: PV5 er forberedt til indbygget flådestyring, har API-adgang til tredjepartssoftware og kan opdateres med OTA (over-the-air)-opdateringer uden værkstedsbesøg. Førermiljøet rummer blandt andet en 12,9” touchskærm, Android Auto, trådløs Apple CarPlay og avancerede infotainmentsystemer, der bringer komfort og tilslutning op på personbilsniveau.

Afhængig af batteristørrelse – op til 71,2 kWh – forventes en rækkevidde på op til 400 km (WLTP). Med DC-opladning på op til 150 kW kan batteriet oplades fra 10 til 80 % på cirka 30 minutter.

Klar til Danmark i 2025

PV5 bliver bygget på Kias nye EVO Plant i Korea og lanceres i Danmark i andet halvår af 2025. Kia oplyser, at flere opbygninger og konverteringsløsninger er på vej, og at forudbestillingen åbner i løbet af foråret.

Jeep Gladiator High Top Honcho Concept

Læs også: Jeep Gladiator High Top Honcho Concept

Nyt fra Cannes: Alpine kaster sig over filmverdenen med ny pris

Læs også: Nyt fra Cannes: Alpine kaster sig over filmverdenen med ny pris