Elbiler
Kinesiske BYD lancerer luksusmærket Denza i Europa: Tesla får ny konkurrent
Trods handelsstridigheder mellem EU og Kina ruller BYD sit premium-brand ud med sportslig elstationcar og MPV – begyndende i Milano.
Den kinesiske elbilgigant BYD (Build Your Dreams) udvider nu sit europæiske fodaftryk med lanceringen af deres luksusorienterede bilmærke Denza. Dette blev offentliggjort under Brera Design Week i Milano, hvor BYD præsenterede deres første europæiske model: Z9GT – en rummelig og sportsligt designet stationcar, som vil være tilgængelig i både ren elversion og som plug-in hybrid. Modellen er planlagt til at rulle ud i Europa i fjerde kvartal af 2025.
BYD, som allerede er en af verdens største elbilproducenter, har tidligere etableret sig med flere modeller i Europa. Men med Denza sigter producenten nu mod et mere eksklusivt kundegrundlag. Z9GT bliver den første model, der lanceres på kontinentet, og senere vil den syv-sædede MPV-model D9 følge efter.
Denza – et luksusbrand fra BYD
Denza blev oprindeligt startet som et joint venture mellem BYD og Daimler (nu Mercedes-Benz Group) i 2010, men blev revitaliseret i 2021, hvor Daimler reducerede sin ejerandel til kun 10 %. Brandet har haft stor succes på hjemmemarkedet i Kina, hvor det i høj grad bliver set som et alternativ til både vestlige og andre kinesiske premium-mærker.
Nu sigter BYD mod at vinde fodfæste i det europæiske marked, hvor elbilindustrien er i hastig vækst. Denza’s opstart i Europa sker på trods af geopolitiske spændinger mellem EU og Kina. EU har nemlig introduceret en told på 17% på BYD’s elektriske biler, hvilket er et svar på påståede uretfærdige statsstøtter fra den kinesiske regering. Men til trods for disse udfordringer er BYD fast besluttet på at udvide sin tilstedeværelse i Europa.
“Vi er begejstrede for at introducere Denza for europæiske kunder,” udtalte Stella Li, viceadministrerende direktør i BYD, i forbindelse med afsløringen af den nye model i Milano.
Læs også:
En stærk vækstkurve
BYD har allerede haft markante succeser på hjemmemarkedet, hvor de har overhalet Tesla i antallet af solgte elbiler. I første kvartal af 2025 solgte BYD over 206.000 biler internationalt, en stigning på over 100 % sammenlignet med året før. I alt solgte BYD knap 1 million el- og hybridbiler i årets første tre måneder, heraf over 400.000 rene elbiler.
Med denne vækst og udvidelsen af Denza-brandet er BYD nu klar til at kæmpe om markedsandele i et europæisk elbilmarked, der i stadig højere grad domineres af mærker som Tesla, Volkswagen og BMW.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: