Klassiske biler - Aston Martin DB5

Agent-vognen 007



11. januar, 2015 - kl. 08:00
Forfatter: Rasmus Møller Vermeulen


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

I 1960'erne var en af de eksklusive vogne Aston Matin DB5, som oser væk af god stil. De fleste forbinder nok Aston Martin med en en mand i smoking og med agent på visitkortet. navnet er Bond - James Bond. 

Lige nøjagtigt Aston Martin's DB5 blev brugt i Ian Fleming's, James Bond film "Goldfinger". 

DB5'eren blev introduceret i England i 1963 og var markedets dyreste af sin art. En Jaguar E-type kostede kun halvt så meget som DB5.

DB5 modellen var som navnet antyder nummer fem i rækken udviklet af David Brown. DB5 var egentlig ikke nogen ny og revolutionerende model, men en videreudvikling af den knapt så vellykkede DB4 med en 3,7 liters motor som blev lanceret i 1958.

I DB5 blev der lagt en 6 cylindret, 4 liters motor i med overliggende knastaksler med 282hk. 5 trins ZF gearkasse. Med den opgradering kom luksusbilen til sin ret med forøget kraft og fart.


Topfarten var 225 km/t og Aston Martin testede deres biler på M1 motorvejen, som ligger et stenkast fra fabrikken i Newport Pagnell. Den holder dog ikke længere idag. 

Hverken DB5 eller de forgående modeller bød på banebrydende teknologi, men fulgte istedet med udviklingen med skivebremser for og bag som var blevet standard for de fleste biler i den dyre klasse. 

 


Istedet blev der lagt mere energi i at give DB5'eren  et mere aerodynamiske og fashionablet look.  Ser man de nyere tiders DB-modeller kan man se det stadig holder ved.

Indvendigt var DB5 meget traditionel men dog med eksklusivt læderindtræk, el-ruder og en trykknapsradio med navnet Aston Martin i rødt på displayet - det var ting som var yderst sjældent at finde i biler i starten af 60'erne.

En eksklusiv luksus bil der passede en top agent! 

Tekniske data

Motor: 6-cylindret række

Slagvolume: 3955 cc

Ydelse: 282 hk v. 5500 omdr

Transmission: 4/5 trins manuel gearkasse eller 3 trins automatgear

Topfart: 225 km/t

Biler produceret: 1018

 

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Rasmus Møller Vermeulen Følg på:

 - Rasmus er det tekniske wunderkid på redaktionen. 

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen