Klassiske biler - BMW 2002 Turbo

Heftig BMW var kun i produktionen i 10 måneder.



3. januar, 2015 - kl. 18:00
Forfatter: Rasmus Møller Vermeulen


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

BMW 2002 Turbo

Med henblik på at booste og støtte salget af standard udgaven af BMW 2002-modellen, lancerede BMW den heftige 2002-Tubo model. Den blev dog allerede taget ud af produktion igen allerede efter 10 måneder.

I 1973 var året hvor benzin priserne dengang blev fordoblet i løbet af i nat og chokerede bilkøbere. Man måtte erkende at mængden og prisen af og på benzin blev kontrolleret af dominante oliesheiker.

 


Fra det ene øjeblik til det andet blev den benzin slugende 2002- Turbo model, som kørte 6 km/l, blot en saga blot.

BMW's umiddelbare reaktion var ar fjerne det prangende "Turbo" fra frontspoileren, men bilens dage var talte. En bekymret ledelse ved BMW besluttede så at stoppe produktionen, der nåede at blive lavet 1672 eksemplarer af 2002-Turbo modellen.

 

BMW 2002 Turbo havde en 4-cylindret, 2,0 liters indsprøjtningsmotor med en KKK-turbolader og ydelsen lød på 170 Hk. vel og mærke uden brug af intercooler, wastegate og avanceret elektronik var der intet af.

I det laveste og mellemste omdrejningsområde trak motoren som i en standard 2002-model, men ved 4500 o/m kom turbo'en til sin ret med et kolosalt ryk. Gearet til 32km/t pr 1000 o/m præsterede turbo modellen en topfart på 209 km/t. Den havde 40 % spærredifferentiale og kørte med en 3,36:1 udveksling.

 


Den havde forstærkede drivaklser og lejer, men havde samme chassisafstemning som standard modellen med MacPherson ophæng fortil og skråsvingerarme bagtil. Fjedervandringen var dog ændret og suppleret op med krængnings stabilisatorer både for og bag. 

Alt imens der var monteret ventilerede bremseskiver med 4-stemplede bremsecalipere foran var der kraftigt dimensionerede tromlebremser bag i.

Hjulene var 13-tommer Mahle-aluminiums fælge med Michelin dæk i størrelsen 185/70-13..   Som man kan regne ud med de små hjuldimensioner var det en rap bil med 170 Hk! 

Denne sjældne turbo model er idag en MEGET eftertragtet 70'er model blandt entusiaster. 

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Rasmus Møller VermeulenFølg på:

 - Rasmus er det tekniske wunderkid på redaktionen. 

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om motorsektionen.dkDel artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen