Koenigsegg CCR

Der er intet ”Volvo” over den svensk-producerede Koenigsegg CCR. Glem alt om Lamborghini og Ferrari – CCR er den ultimative super bil!



22. januar, 2005 - kl. 12:54
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

En times kørsel fra København dybt inde i skoven i Småland ligger der en lille bondegård.

Umiddelbart ligner det en helt almindelig bondegård, men skindet bedrager, for her laves verdens hurtigste serieproduceret gadebil. Christian von Koenigsegg havde en drøm - at bygge en rigtig super bil, der kunne give de italienske super biler baghjul og sætte Sverige på verdenskortet.

Koeenigsegg CCR er designet af Christian von Koenigsegg selv, og der er kræset for selv den mindste detalje. Den er en inspireret af Formel 1 og de gamle gruppe C racere fra 1980'erne, og en videreudvikling af CC8S, der var den første superbil fra Koenigsegg. Karosseriet og chassiset er fremstillet af samme type kulfiber som Formel 1 bilerne og er ultra let og utrolig vridningsstabilt, hvilket gør at alle kræfterne fra den store motor kan udnyttes optimalt. Bortset fra Formel 1-biler er det kun de nu udgåede Mclaren F1 og Ferrari F50, der er bygget af det samme materiale. Undervogn, transmission samt bremser er specialfremstillet til Koenigsegg CCR og minder mest om noget, der kunne sidde på en Formel 1. Undervognen og støddæmperne på CCR er blevet kåret af eksperter samt test-kører som det ultimative blandt nutidens superbiler. Som en fed feature er taget aftageligt, og kan gemmes af vejen i bagagerummet forrest på bilen. Hver enkelt CCR, der bliver solgt, er speciel designet og håndbygget komplet fra bunden. Af ekstra udstyr kan bl.a. nævnes twin-spoiler, GPS navigation, bak-kamera, parkerings sensorer, håndsyet kufferter, custom farvet interiør/eksteriør, ekstra lydisolation, 20" magnesium fælge mm.

Koenigsegg CCR er dekoreret med et spøgelses symbol, hvilket var varemærket for den svenske "Fighter Jet Squadron No. 1", der havde deres jetfly i samme bygning som Koenigsegg bruger i dag.

Motoren er baseret på en 4,7 liters V8 motor fra Ford, men der er intet standard over den, når Koenigsegg først har været i gang. Materialerne er hovedsageligt kulfiber, titanium, og aluminium, hvilket holder vægten på motoren nede på bare 215 kg. Motoren er udstyret med en Swedish Lysholm twin-screw super kompressor, der presser effekten op på hele 806 HK ved 6900 o/min og har et drejningsmoment på 920 Nm allerede ved 5700 o/min. Det tager bare 3,2 sekunder at accelerere fra 0-100 km/t, og topfarten ligger på 395+ km/t, hvilket bare er 70 km/t over den hastighed hvor en Concorde letter. Dette giver CCR den præstigefyldte titel " Verdens hurtigste serieproducerede bil". Men der er eftersigende allerede en opfølger på vej med en 12-cylindret boksermotor, der skulle kunne give en topfart på 400+ km/t.

Når man køber en CCR, følger der et tredages kursus med, og man bliver inviteret et smut forbi Småland for en gennemgang af køreteknik samt bilens opbygning. Når bilen skal til service eller går i stykker, rykker teknikerne ud fra Sverige, uanset hvor i verden bilen måtte befinde sig.

Prisen ligger på 385.000 - desværre er det hverken svenske eller danske kr., men euro. Det svarer til 2,8 danske kr., der kommer dog moms og afgift oven i og ender omkring små 7-8 millioner kr. Skulle du tilfældigvis have en stor opsparing og et ønske om at eje denne supersvensker, skal du være hurtig da bilen allerede er i restordre og med en voksende venteliste.

Link:

koenigsegg.com
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen