Lamborghini Reventón Roadster

Er den genial eller grim?



11. april, 2010 - kl. 10:00
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Kom ud af det billede, eller smid den latterlige trøje...
Der var rigtig mange, der dvælede rigtig længe foran Lamborghinis stand på IAA i Frankfurt i 2009. Det skyldes uden tvivl, at de præsenterede de ubetinget bedste damer på hele udstillingen, men de fleste bemærkede nok også, hvad det var trunterne satte deres fedtede fingre på.

Lamborghini Reventón Roadster er den åbne udgave af Reventón, der var det store trækplaster på udstillingen i 2007 – i øvrigt flankeret af de samme madammer. Reventón Roadster bliver bliver sjældnere end solskin i november, for der bliver ikke produceret mere end 20 eksemplarer. Prisen er 1,1 million euro plus afgift.
Lamborghini Reventón Roadster
Del videoen med dine venner

...og det gælder også dig!
Forestil dig, at du holder bakken fra en æske tændstikker med begge hænder og vrider den. Fordi bakken ikke har noget låg, flexer den. Det er det samme, der sker, når en åben bil skal dreje - den mangler taget til at gøre karossen stiv. For at kompensere for den manglende stivhed, må konstruktørerne som regel forstærke bilens chassis, og så tager bilen gevaldigt på i vægt.

Fordi karosseriet på Reventón Roadster er så stift, har den dog kun taget 25 kilo på i forhold til den lukkede udgave, og dermed er totalvægten på 1.690 kilo.
Det var bedre!
Når der samtidig er 670 heste til disposition, bliver præstationerne fornuftige. 0-100 tager 3,4 sekunder, og topfarten er opgivet til 330 km/t. Kræfterne kommer fra en V12’er på 6,5 liter, og bliver afleveret ved 8.000 snoninger i minuttet.

I cockpittet er alle instrumenter digitale. Ved tryk på en knap kan det heldige svin af en chauffør bestemme, om de to displays skal vise gammeldags ure og visere, eller om det skal være moderne og flyinspireret (se youtube-video nedenunder).

Designet er ekstremt på grund af det tilnærmelsesvise fravær af kurver. Selv hjulkasserne er sat sammen af flere små linjer, og det er da fedt, at det er anderledes, men er det kønt? Jeg ved sgu ikke rigtigt…
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen