Nyheder

Lamborghini Temerario sprænger lydmuren: 920 hestekræfter og 10 000 omdrejninger i minuttet

Factory-kører Andrea Caldarelli presser Lamborghinis nye hybrid-superbil til det yderste på Misano-banen.

Lamborghini Temerario sprænger lydmuren: 920 hestekræfter og 10 000 omdrejninger i minuttet
Lamborghini Automobili
Mikkel M. Vermeulen
Af Mikkel M. Vermeulen 9. april 2025

empofyldt, teknologisk og temmelig kompromisløs. Sådan kan man kort opsummere den nye Lamborghini Temerario, som netop er blevet vist frem i en officiel testvideo, hvor Italiens Andrea Caldarelli – mangeårig fabrikskører for Lamborghini Squadra Corse – sætter bilen på prøve på Misano-cirklen i Norditalien.

Temerario markerer et nyt kapitel for den italienske superbilsproducent. Under det skarpskårne karrosseri banker et nyudviklet hybrid-hjerte: en 4,0-liters V8 biturbo kombineret med tre elmotorer, der tilsammen leverer en samlet ydelse på hele 920 hestekræfter.

Accelerationen fra 0 til 100 km/t sker på blot 2,7 sekunder, mens topfarten angives til 343 km/t.

Men det mest opsigtsvækkende er måske ikke tallene, men derimod motorkarakteristikken. Ifølge Lamborghini er Temerario den eneste serieproducerede supersportsvogn, der formår at runde 10.000 o/min – en præstation hidtil forbeholdt racerbiler.

Det skyldes blandt andet en motorsportsinspireret konstruktion med:

  • Flad krumtap
  • Titaniumsplejst plejlstænger
  • Komponenter belagt med DLC (Diamond-Like Carbon)

Race-DNA i gadeformat

Andrea Caldarelli, kendt fra både GT-racing og langdistanceløb, bemærker i pressemeddelelsen (7. april 2025) bilens race-DNA:

”Temerario er en utrolig superbil, der ikke blot leverer præstation på topniveau, men også en helt særegen køreoplevelse. V8-motoren har en næsten uendelig effektkurve, og når omdrejningstælleren nærmer sig 10.000, føles det som at sidde i en rendyrket racerbil.”

Temerario er udstyret med avancerede kørefunktioner som:

  • Launch Control – aktiveret med et ternet flag på rattet
  • En ny Drift Mode opdelt i tre niveauer, der hjælper føreren med at dosere overstyring efter egne evner eller mod

Temerario forventes at ramme markedet senere i 2025, og det bliver næppe en støjsvag entré – hverken hvad angår lyd eller hastighed.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.