Motorsport

Lancia brager tilbage i rally: Ypsilon Rally4 HF debuterer med podieplads

25.000 fans, legendariske biler og Miki Biasion satte scenen for det traditionsrige mærkes comeback i Piemonte

Lancia brager tilbage i rally: Ypsilon Rally4 HF debuterer med podieplads
Foto: Lancia

Efter årtiers fravær på rallyscenen markerede Lancia sit længe ventede comeback med manér ved Rally Regione Piemonte i begyndelsen af april. Mere end 25.000 entusiaster stimlede sammen i den italienske by Alba for at få et glimt af ikke kun det nyeste fra det hæderkronede mærke – Ypsilon Rally4 HF – men også en række historiske modeller og motorsportslegender.

Hovedattraktionen var præsentationen af Lancias nye rallybil, Ypsilon Rally4 HF, som allerede ved debutløbet kørte sig ind på en imponerende tredjeplads i Sparco Italian Two-Wheel Drive Championship med holdet Pisani-Biagi bag rattet. Bilen er udstyret med en 212-hestekræfters turbomotor, femtrins SADEV-gearkasse og justerbare Öhlins-støddæmpere – tekniske specifikationer der henvender sig til ambitiøse unge kørere, som drømmer om en international rallykarriere.

Rammerne for Lancias tilbagevenden blev sat i det såkaldte Lancia Corse HF Village – et oplevelsesområde midt i Alba med testkørsler i hybrid- og eludgaver af den nye Ypsilon, fremvisning af den potente 280-hk Ypsilon HF og et imponerende opbud af 25 klassiske Lancia-rallybiler. Publikum fik samtidig en nostalgisk genforening med rallyikonet Miki Biasion, som vandt VM for Lancia i både 1988 og 1989.

Biasion deltager nu som ambassadør og udviklingsfører på det nye Ypsilon Rally4 HF-projekt og bemærkede i den forbindelse, at Lancia “starter beskedent i Rally4-klassen, men med stor stil – det her føles som et hold, der har været med i tyve år.”

Næste punkt på programmet bliver Trofeo Lancia, en mærkeklasse med 40 deltagende hold – heraf 25 under 35 år – som skal opdage og støtte nye talenter. Vinderholdet kvalificerer sig til det officielle Lancia Corse HF-hold i FIA ERC 2026, og med en præmiepulje på 360.000 euro synes mærkets motorsportsfremtid at være lagt i solide hænder.