Mercedes Benz SL anno 2008

Mercedes Benz løfter sløret for 2008 versionen af SL klassen



3. marts, 2008 - kl. 22:48
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Indledning
Det er efterhånden længe siden vi sidst har set en ny SL-klasse - Sidste gang var i 2001, som derved blev den femte generation af den legendariske SL sportsvogn. 2008 versionen af SL vil derfor blive den sjette i rækken naturligvis.
Mercedes har ikke glemt sin tradition for coupeer i SL klassen, som startede med den vel nok velkendte 300 SL 'Gullwing' tilbage i 1954, som efterhånden er blevet legendarisk. Den nye 2008 version forsætter traditionen, og bringer lidt af det gamle tilbage fra 300SL'eren. Den opmærksomme har måske allerede spottet detaljerne, som Mercedes har fundet frem fra gemmerne til 'genbrug'. Hvis ikke, så læs videre.

Design
Der bliver ikke lagt skjul på, at forgængeren til den nye SL hyldes. Fronten på 2008 versionen er umiskendelig taget, som direkte ud af en 300 SL'er, med Mercedes emblemet centreret i midten af en enkelt vinge i grillen. Dog er det blevet med en moderne fortolkning til den nye SL version. Selve hele grillen har fået en mere dynamisk og markant V-form, som udstråler kraft og performance, som hører til SL-klassen.

Den anden uundgåelige detalje, der er taget med fra den gamle 300 SL, er de markante 'gæller' placeret mellem forhjulet og døren. Gællerne har dog på 2008 versionen af SL'eren været på skrump. Der er stadig de tre gæller, men de er bare blevet halveret i højden, og der er nu kun en bar på tværs. Om der er tale om en moderne fortolkning her også kan diskuteres, men undertegnet siger at det er en nødvendighed, for ellers ville der ikke være plads til den!
Udover de gamle gengangere, så er der også kommet helt nyt til. Forlygterne har gennemgået en stor forandring! Det er lidt en mellem ting, mellem Mercedes nye forlygte-look til de andre modeller, hvor forlygterne er firkantede, og det gamle runde look. Personligt kan jeg ikke selv beslutte mig for, om de er flotte eller grimme. Det ligner mest af alt, den mellem ting det er, og det får derfor et lidt halvfærdigt look. Hvis det havde været op til undertegnede, så have de været firkantet ligesom resten af modelprogrammet. Men spørgsmålet er så bare, om den kommer til at ligne tredje og fjerde generation af SL'er (som havde firkantede forlygter) for meget? Det er sikkert her den er knækket for Stuttgart fabrikanten.

Mens fronten har gennemgået stor forandring i forhold til 2001 versionen, men bagenden ligner sig selv. Bortset fra, at afgangsrørene har fået et mere kantet look, som går til forlygterne. Det nederste af kofangeren har også fået et mere kantet look med konturer, i forhold til den gamle version, som var mere rundt og blød.

Kabinen er genkendelig fra den foregående version, dog har urene fået en anden farve og knapperne omkring navigationsskærmen blevet runde, hvor de tidligere var firkantet - Skulle det ikke være omvendt Mercedes? Mindre detalje samlet set, men det giver et indtryk af, at bilen ikke er helt gennemført. I realiteten er det dog nok de færreste, der lader være med at købe den nye SL, fordi der nu er runde knapper i stedet for firkantede! Til en forandring, så har Mercedes valgt at skifte det gamle rat ud, som rent visuelt virkede for stort og tungt, til et nyt og mere 'slankt' rat. Det nye rat giver en følelse af mere balance i kabinen, mere luftigt.

Alt i alt efterlader dene nye SL version, et lidt halvfærdigt indtryk - Den er for meget en mellem ting, og er ikke helt gennemført sin egen. Ikke desto mindre så udstråler den dominante frontgrill nok til, at denne SL version vil blive mindst lige så attraktiv, som de foregående!
Motor
Ud over de vanlige SL 350, SL 500 og SL 600, som er hhv. en 3,5 liters V6'er nu med 315 HK, en 5,5 liters V8'er med 388 HK og en 5,5 liters twin-turbo V12'er med 517 HK, kommer der også en ny motor for Europa. Denne vil ligge i modellen SL 280, og have en 3 liters V6'er med 231 HK, som vi kender den fra C-klassen.

Prisen for en SL 280 er endnu ukendt, men til sammenligning koster en SL 350 ca. 1,8 mio. gode danske kroner, og der kan derfor forventes en lavere pris for SL 280. Hvilket i og for sig er positivt, for såvel fabrikant som kunde.

Det bliver spændende at se, hvordan SL 280 modellen vil klarer sig. Måske er motoren for lille til den 1,8 tons tunge coupe, der tager 0-100 km/t på 7,8 sekunder, hvilket er et halvt sekund langsommere end en C-klasse sedan med tilsvarende motor. Spørgsmålet er om, den forventede lavere pris vil opveje, at motoren ikke er helt stor nok - Det vil tiden vise.
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen