Nissan lancerer efterfølger til Skyline

Skyline får nu sin længe ventede efterfølger



4. december, 2007 - kl. 01:26
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Ja, nu blev der sagt efterfølger til Skyline, men den hedder jo egentlig ikke Skyline!
Japanerne synes åbenbart, at Skyline navnet er til overs, og har derfor kaldet den Nissan GT-R. Men den er bygget over Skyline konceptet - Opskriften lyder på; En del coupe, en del turbo, en del kraftig motor og sidst, men ikke mindst, en del aggressivt design.

Der er ikke ændret meget ved opskriften, motoren er stadig en V6'er, som der udelukkende har været i alle Skyline modeller siden R33 modellen fra 1993. Forskellen er dog, at denne 3,8 liters V6'er har fået to IHI-turboladere på, og en betydelig mængde mere kraft. Designet er stadig aggressivt, men med et mere moderne touch. Den garvede kender vil bemærke, at de har bibeholdt dele af fronten og de store runde og letgenkendelige baglygter, som der også har været på de seneste Skyline modeller. Ellers er opskriften den samme - Det er stadig en coupe og turbo, ja, den er der bare kommet to af.

Nu blev der omtalt kraftig motor med to turboladere før, men hvad kan den så? Tjoh.. Den yder små 480 vel trimmede japanske heste, og sparker et moment fra sig på 588 Nm fra 3.200-5.200 o/min. Alle de kræfter skal jo have et sted at forsvinde hen, og de forsvinder på vejen gennem det avancerede firehjulstræk, der via en G-sensor kontrollere fordelingen af kræfterne for og bag. Og når ja, så er motorblokken også støbt i aluminium for at spare på vægten.

Topfarten skulle være over 300 km/t, hvilket er imponerende når man sammenligner med nogle supersportsvogne. Det er dog ikke her, at GT-R er mest imponerende, det er nemlig tiden den er om, at gå fra 0-100 km/t - Dette gør den på så lidt som 3,6 sekunder. Til sammenligning er en Porsche 911 Turbo, der også yder 480 hk, 3,9 sekunder om gå fra 0-100 km/t. Nissan er dog også gået meget op i, at den nye GT-R netop skal slå Porsches 911 Turbo, der er nemlig kørt utallige tests mod 911 Turbo'en. Man kunne fristes til at kalde GT-R'eren for den nye Porsche dræber.  

Det bedste af det hele er dog, at hele herligheden bliver officielt importeret til Europa i en venstrestyret udgave! Prisen skulle ligge omkring over $70.000, altså godt og vel kr. 350.000 uden afgifter. Til den pris vil den blive et rigtig godt alternativ til en Corvette Z06, som en 'billig' supersportsvogn. Og hvis man nu ikke kan vente, så starter 'pre-orders' til januar 2008, for det amerikanske marked vel og mærket!
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen