Nyheder
Nissan LEAF vender tilbage: Nu som crossover med lang rækkevidde
Først tog den hul på elbilsrevolutionen. Nu vender Nissan LEAF tilbage i tredje generation med et nyt crossover-design, længere rækkevidde og en position som flagskib i Nissans europæiske elbilsoffensiv.
Da Nissan i 2010 lancerede den første generation af LEAF, var det verdens første masseproducerede elbil – og i årevis også den bedst sælgende. Men konkurrencen blev hårdere, og modellen gled i baggrunden i takt med, at elbilmarkedet eksploderede. Nu vil Nissan tilbage i front.
Den nye LEAF er ikke længere en klassisk hatchback, men reinkarneres som en aerodynamisk crossover bygget på samme platform som Ariya – Nissans bud på en elektrisk SUV. Det betyder både større kabine, ny drivlinje og mulighed for 19″ fælge og panoramaglastag.
Ny drivlinje – længere rækkevidde
LEAF er nu bygget på CMF-EV-platformen og får Nissans nye 3-i-1 elektriske drivlinje, som både reducerer vægt og øger effektivitet. Nissan lover, at rækkevidden får et markant løft sammenlignet med forgængeren, som maksimalt klarede 385 km (WLTP). Præcise tal følger senere på året.
På det nordamerikanske marked bliver den nye LEAF den første Nissan-model med NACS-ladestik – kompatibelt med Teslas Supercharger-netværk. Det er endnu uvist, om den funktionalitet også følger med i en europæisk variant.
LEAF og Micra skal trække læsset i Europa
I Europa bliver LEAF et vigtigt kort i en større elektrificeringsstrategi. Den lanceres side om side med en helt ny, el-drevet Nissan Micra og en opdateret Qashqai med næste generation af Nissans e-POWER-teknologi. Senere kommer også en elektrisk Juke, som blev forvarslet med konceptet “Hyper Punk”.
Mens Micra bygges i Frankrig i samarbejde med Renault, skal LEAF produceres i England på Nissans Sunderland-fabrik, der er omdrejningspunktet for mærkets EV36Zero-strategi – en investering på over en milliard pund i bæredygtig produktion.
Designet til familien – men med tech i front
LEAF kommer med flere komfortforbedringer, bl.a. panoramaglastag, rummeligt bagsæde og moderne infotainmentsystem. Og måske vigtigst af alt: Nissan lover en køreoplevelse, der både tiltaler elbilspionererne og dem, der først nu overvejer at gå elektrisk.
Hvornår kommer den?
Den nye LEAF er sat til lancering i Europa i løbet af regnskabsåret 2025, hvilket i praksis betyder inden april 2026. Salget af Micra starter tidligere, allerede sidst på året og forventes at blive billigere og mere kompakt end LEAF.