Nyheder

Nyt fra Cannes: Alpine kaster sig over filmverdenen med ny pris

Fransk sportsvognsmærke hylder unge filmtalenter med “Prix Alpine” – og Thomas Cailley bliver første modtager

Nyt fra Cannes: Alpine kaster sig over filmverdenen med ny pris
Thomas Cailley, Foto: Alpine PR

Det franske luksusmærke Alpine, bedst kendt for sine sportsvogne og deltagelse i motorsportens højeste klasse, Formel 1, retter nu blikket mod en noget anderledes arena: filmfestivalen i Cannes.

I partnerskab med den franske filminstruktørforening Société des réalisatrices et réalisateurs de films (SRF) har Alpine netop lanceret en ny pris – “Prix Alpine” – som hylder modige stemmer i fransk og international filmkunst.

Den første modtager af prisen bliver instruktøren og manuskriptforfatteren Thomas Cailley, der formelt modtager hæderen den 22. maj 2025 ved afslutningsceremonien for filmfestivalens sektion Quinzaine des Cinéastes (Directors’ Fortnight). Cailley er særligt kendt for sin debutfilm Les Combattants (2014), der blev rost for sin originalitet og greb om fortællingen. Det er netop den slags nyskabende instruktører, Alpine ønsker at støtte med den nye pris.

En pris i innovationens ånd

Prisens formål er ifølge Alpine at “belønne filmskabere, som tør gå egne veje, udfordre konventionerne og skabe innovation i filmkunsten”. Som led i initiativet bliver Alpine officiel partner af SRF og planlægger at uddele prisen hvert år fremover.

Det kan umiddelbart virke som et usædvanligt partnerskab, men Alpine understreger, at prisens ånd skal afspejle mærkets egen identitet: innovation, mod og elegance. Ifølge Orianne Tamburini, direktør for Alpines produktkommunikation, handler samarbejdet ikke blot om branding:

“Vi ønsker at hylde dem, der vover, ligesom vi selv har gjort det i bilverdenen.”

Bilindustri møder filmkunst

Alpine forsøger tydeligvis at positionere sig tættere på kulturel kreativitet og måske tiltrække en ny, yngre målgruppe ved at spejle sig i kreative filmmiljøer. Hvorvidt bilproducenten har fundet den rigtige rolle i den kunstneriske filmverden, eller om det blot er endnu en brandingstrategi forklædt som kulturstøtte, må tiden vise.

Uanset hvad, er Prix Alpine endnu et skridt i retning af at forbinde sportsvognsverdenen med bredere kulturelle strømninger.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.