Opel Corsa OPC

Hidsig-udgaven af den nye Corsa...



9. februar, 2015 - kl. 11:00
Forfatter: Mikkel Møller Vermeulen


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Opel viser den nye Corsa OPC frem i begyndelsen af marts, ved motorshowet i Geneve.

Den nyeste Corsa OPC har fået en 1.6 liters turbomotor, der byder på 207 hestekræfter og et moment på 245 Nm ved 5800 omdr/min. Det giver en hurtig lille bil, der klarer accelerationen fra 0 - 100 kilometer i timen, på 6.8 sekunder.

OPC'en er selvfølgelig både udviklet og testet på Nürburgring. Den skyder en topfart på 230 km/t, og er opgivet til at gå 13,3 km/l. 

Mulighed for mekanisk spærrediffentiale

For at sikre optimal overførsel af kræfterne til vejen har Opels ingeniører arbejdet tæt sammen med specialister fra støddæmperfirmaet Koni. Opgaven var at udvikle en kompromisløs sportslig undervogn, men alligevel med en komfort der også gør bilen egnet som hverdagsbil. Løsningen blev en nyudviklet Frequency Selective Damping (FSD) teknologi, hvor støddæmperne har et ekstra oliekammer i stedet for normalt kun ét. En elektronisk styret ventil regulerer tilgangen af olie til det ekstra kammer afhængig af belastningen på støddæmperne – og bestemmer på den måde hvor hård undervognen skal være. Det er derfor muligt at få en affjedring, der er både komfortabel og sportslig afhængig af ens kørestil og underlaget. 

 

Corsa OPC har seneste generation ESC system, der kan afbrydes helt ved at vælge ”competition mode” hvis bilen skal bruges til banekørsel. Kørehøjden er 10 mm lavere end standard på Corsa. Også styringen er tilpasset bilens sportslige egenskaber, og foran har Corsa OPC 308 mm store bremseskiver med bremsekalibre fra Brembo. En performance pakke med mekanisk spærredifferentiale fra Drexler,18” alufælge og high-performance bremser med 330 millimeter store bremseskiver foran er er muligt ekstraudstyr til Corsa OPC for 60.000 kr. Prisen for en Corsa OPC på danske nummerplader bliver 309.990 kr. 

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Mikkel Møller Vermeulen Følg på:

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen