Nyheder
Opel lader sig inspirere af cykelsæder i deres nye kabiner
Grandland og Astra får ergonomiske sæder med cykelsaddel-logik, massage og bæredygtige materialer
Er det en cykel? Er det en wellness-stol? Nej, det er bare den nye Opel Grandland – og dens sæder ligner ikke længere noget fra en traditionel bilkabine. I stedet har Opel kastet et kærligt blik mod cykelsporten og introduceret det, de kalder Intelli-Seats: ergonomiske sæder med en karakteristisk midterudskæring inspireret af racercykelsadler.
Foto: Opel
En halebenvenlig revolution?
Det lyder måske lidt spøjst, men idéen bag designet er reel nok. Den midterste udskæring reducerer trykket på halebenet og lover mere komfort på de lange ture – uden at man behøver stige ud af bilen og føle sig som én, der har kørt Vätternrundan uden polstring. Sæderne er standard i den nye Grandland og tilbydes også i den kommende Frontera.
Læs også:
Massage, ventilation og lommer til mobilen
Opel har dog ikke kun tænkt på ryggen, men også på resten af kroppen og lidt praktik. Sæderne byder på massagefunktioner, tretrins ventilation, udtrækkelig lårstøtte og endda smartphone-lommer på bagsiden. Og hvis man vælger topmodellen Grandland med Intelli-Seat Pro, får man ovenikøbet justerbare sidepuder med luft – lidt ligesom at blive omfavnet af sin stol.
Foto: Opel
Astra følger trop – og gør det bæredygtigt
I Astra og Astra Sports Tourer er det især materialevalget, der stikker ud. Her anvender Opel ReNewKnit™, et monomateriale lavet af 100 % genbrugstekstil, der ligner ruskind og føles lækkert. Det er ikke kun behageligt, men også nemt at genanvende – uden at skulle igennem komplicerede processer.
Komfort som mærkesag
De særlige sæder er udviklet i samarbejde med den tyske organisation Aktion Gesunder Rücken e.V., som certificerer produkter, der tager hensyn til ryggen – og Opel har i årevis været en af de få bilproducenter, der tager den del af biloplevelsen seriøst.
En bil man gider blive siddende i?
Det kan man godt argumentere for. For i en tid, hvor infotainment og skærme stjæler al opmærksomheden, er det måske ikke så dumt at vende blikket nedad – mod det sted, vi faktisk tilbringer størstedelen af køreturen: sædet.
Læs også: