Motorsport
Paralyseret topkører vender tilbage: Robert Wickens klar til Nürburgring 24 i specialbygget Hyundai
En tragisk ulykke i 2018 satte en brat stopper for Robert Wickens’ karriere – nu vender han tilbage til én af verdens hårdeste baner, bevæbnet med teknologi, der bryder grænser for, hvad der er muligt i motorsport.
Den 36-årige canadiske racerkører Robert Wickens er klar til sin hidtil største motorsportsudfordring siden den dramatiske ulykke, der i 2018 efterlod ham lam fra livet og ned.
Wickens har netop bekræftet, at han vil deltage i ADAC RAVENOL 24-timersløbet på Nürburgring den 21.–22. juni 2025 – et af verdens mest krævende racerløb, bedre kendt som “Det Grønne Helvede”.
Wickens stiller op i en Hyundai Elantra N TCR under Bryan Herta Autosport. Men det er ikke bare bilen, der er speciel – det er dens revolutionerende førersystem.
Han vil køre ved hjælp af avancerede håndkontroller udviklet af Bosch Motorsport, der integrerer bremsesystem og kørekontrol i en skræddersyet løsning, som gør det muligt for Wickens at konkurrere uden brug af benene.
Bosch har videreudviklet sin elektronik fra Le Mans Daytona Hybrid-prototyper og skabt et elektrisk bremsesystem, der blandt andet giver:
- hurtigere respons
- ensartet modulation
- avanceret diagnosticering
Teknologien blev første gang testet i IMSA-serien i 2024 og skal nu stå sin ultimative prøve på Nürburgrings 25 km lange og berygtede kombination af Grand Prix-bane og Nordschleife.
“Det her er ikke bare endnu et racerløb – det er et symbol på, hvad der er muligt, når innovation og viljestyrke mødes,”
udtaler Wickens i pressemeddelelsen.
“Jeg er stolt over at kunne repræsentere Hyundai og Bosch ved dette løb og vise, at intet er umuligt.”
Robert Wickens vendte tilbage til professionel motorsport i 2022, da han sammen med Mark Wilkins deltog i IMSA Michelin Pilot Challenge – en serie, han året efter vandt.
Hans comeback bliver nu kronet på én af verdens mest ikoniske racerbaner, hvor over 700 kørere og 200 biler hvert år kæmper side om side i ekstreme vejrforhold og nattekørsel i det tyske højland.
Læs også: