Redaktionen prøvekører Subaru WRX-STI

.. og vi er vilde med den!



4. juni, 2014 - kl. 10:00
Forfatter: Motorredaktionen


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Subaru har for nyligt lanceret deres nyeste skud på stammen i Subaru-familien – WRX STI.  Jeg fik på vegne af Connery.dk og Motorsektionen.dk mulighed for at afprøve dette nye bæst på Kolding Køreteknisk Anlæg, og jeg må ærligt indrømme, at det var noget af en oplevelse.

Jeg dukkede op på anlægget sammen med en kammerat, hvor vi blev velmødt af nogle af Subarus salgs- og informationschefer fra både Danmark og Sverige. Efter en lækker, lille morgenkomplet med kaffe, rundstykker og wienerbasser begav vi os ind i teorilokalet, hvor mange elever har svedt til døde over deres prøver – denne dag stod heldigvis i fornøjelsens tegn, og vi fik en interessant gennemgang af Subarus udvikling gennem tiden og ikke mindst et indblik, hvordan den nye model skilte sig ud fra flokken. 

Den første generation af Subarus WRX-køretøjer dukkede op på markedet i 1992, og langsomt med årene blev konceptet udviklet til flere nye gnerationer med mere specifikke forandringer og langt mere fokus på bedre køreegenskaber og brugervenlighed. Denne nye Subaru varsler indtrædelsen af 4. generation på markedet, og man kan allerede ved første øjekyst syne en væsentlig forskel. Målet bag dette nye projekt var at forbedre styreegenskaberne, forbedre karosseriet og ikke mindst sænke prisen. Disse tre punkter er blevet opfyldt til punkt og prikke, da køreglæden er langt højere og langt mere overkommelig for både bileksperter og den almene billist. 

Du fortjener sgu lige at se, hvad det er vi egentlig snakker om:
WRX! Se den
Blandt de mest positive tiltag er de følgende allermest værd at nævne:

·       Bilen har meget større kraft i speederen, og giver derfor større frirum til at lære gearene at kende og ikke mindst finde den rette opstart fra stilstand. Subaru har også offentliggjort, at speederen har langt større kraft på 25 %, end den forgående model havde på 50 %.

·       22 % hårdere affjedringer i bilen, så køretøjet klarer sig bedre rundt i svinget og kan fortage drejninger meget skarpere end hidtil muligt.

·       Med det manuelle gear følger også nogle smarte automatiske tilpasninger, som finpudser din kørsel alt efter præferencer – auto (-) giver mulighed for hurtige og skarpe sving, mens auto (+) giver dig større stabilitet i accelerationen.

·       Fordelingen af det firhjulstrukne køretøj er henholdsvis 41 % på de forreste dæk, og 49 % på de bageste dæk, hvilket optimerer accelerationen og holder bilen mere stabilt på vejen.

Men alt dette er jo selvfølgelig bare tal på papiret, så hvordan er den, når man sidder med hænderne om rattet? Det kriblede så småt i fingrene, da vi fik øje på de forskellige modeller, som blot ventede på at blive testet. Det eneste jeg kan sige, er, at det skal prøves! Jeg har desværre aldrig været den største bilekspert i forhold til motordele, opbygning og diverse remedier i forløbet, men jeg vil alligevel prøve at give en personlig beskrivelse af oplevelsen.

Sæderne er let justerbare og man føler sig til rette i bilen, mens man langsomt tænder på maskineriet og lytter til den brølende opstart. Gearene er overraskende nemme at vænne sig til allerede fra start, og man føler nærmest at bilen selv har lyst til at drøne derudaf. Banekørslen fungerer helt eminent, og på trods af bilens relativt store størrelse befandt den sig utroligt let på tå og utrolige velplaceret på asfalten. Banen bestod af i alt fire forskellige sving, hvor man hurtigt kunne teste evnerne – personligt krævede det noget af en overvindelse af smide bæstet rundt i et skarpt sving med mere end 50 km/t, men den tog svinget med 70 km/t som en leg! Det D-formede ret gav et rigtig godt greb omkring bilens kraft, og man kunne som amatørkører snildt manøvrerer sig rundt i området i bedste ’Drive’-stil fra Nicolas Winding Refns film fra 2011.

På offentlig vej fungerede den mindst ligeså godt, og på trods af de voldsomme hestekræfter på 300 styks, kunne man sagtens manøvrere sig gennem landskabet uden at være til gene for fru Olsen eller de uskyldige, forbipasserende mennesker. Man kunne dog godt mærke, at man tæmmede dyret lidt for meget, end den selv var tilfreds med, da man ikke skulle trykke meget på speederen før bilen ville rykke fremad – og det var en sand fornøjelse! Den egner sig måske mest til drengerøvskørsel og steder, hvor fartbegrænsninger ikke hæmmer din færd, da man virkelig følte, at bilen havde meget mere at byde på. 

Udseendemæssigt er WRX-STI-modellen præget af et yderst lækkert og stilrent design, som på testdagen bød på en model i blå farve og et sort, simpelt interiør med lækre, røde toner på sæderne. Alle den tekniske detaljer i bilens interiør er udført i sorte farver, så man har mest mulig fokus på kørslen fremfor lysende, distraherende knapper. Desuden er kabinen præget af usædvanlig lækker lyd, som stammer fra de 6 forskellige højttalere fra Harman/Kardon, som er lagt godt til rette bagest i bilen.

Dagen bød på seks timers fri afbenyttelse af denne nye model samt flere af de firhjulstrukne offroad-køretøjer, og de blev testet til døde! Mudderet stod til alle sider, samtidig med at de store køretøjer klatrede sin vej i gennem et junglelandskab. Senere på dagen bød Subaru på en lækker frokostkomplet efterfulgt af kaffe og kage til en fornem afslutning på en herlig dag. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg besøger Subaru eller tester deres køretøjer – adrenalinen sidder stadigvæk i kroppen flere timer efter!

Specifikationer på WRX-STI til..
.. den almene billist:
0-100 på 5,2 sek
300 hestekræfter
LED-lys med automatisk højdejustering
18-tommer aluminiumsfælge
Hill Start-assist
Automatisk klimaanlæg
CD-afspiller m. USB-port
Højttalersystem fra Harman/Kardon
Barnesædevenligt(hvis du skal have familien med ud på en søndagstur?)
 
 
 
.. bilentusiasten:
Dæktype: Dunlop SP Sport Maxx RT 245/40 R18 97W.
Fælge: 8,5x18” støbt letmetal i Dark Gun Metal Grey.
Den nye WRX STI har 300 hestekræfter, 0-100 km på 5,2 sekunder
Motor:  2.5-liters Subaru 16-ventils Boxermotor med Turbo og Dual AVCS (2.457 cc)
Effekt: 300 hk (221 kW) @ 6.000 rpm
Topfart: 255 km/h
Forbrug: 10,4 l/100 km
Brændstof: 98 oktan
Miljøklasse: Euro 6b
Længde: 4,595 m
Bredde: 1,795 m
Højde: 1,475 inkl. Antenne
 
Bilen fås også i en GT-udgave(den hvide på billederne), hvor man har nedtonet det vilde look og valgt at fjerne hækspoileren.
Priserne er som følger:
Subaru WRX STI: 649.900 kr.
Subaru WRX STI GT: 699.900 kr.

Den nye Subari WRX STI har efter testdagen en speciel plads i mit hjerte, og hvis jeg nogensinde skulle anskaffe mig lidt over en halv million, så skulle jeg ikke løbe mange gange rundt om butikken, før jeg kørte væk i sådan en lækker sag som denne!
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
MotorredaktionenFølg på:

 

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om motorsektionen.dkDel artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen