Diverse

Scenic med småfolk: Kan Renaults el-familekrydser sluge en Odder North?

Praktikalitetstest: Renault Scenic E-Tech møder den danske barnevognsklassiker med langt liggemål – og overrasker positivt.

Scenic med småfolk: Kan Renaults el-familekrydser sluge en Odder North?
Privat - Mikkel M. Vermeulen

Det er en klassisk situation for mange nybagte (og lettere søvnunderskudte) forældre: Man står med en fabriksny barnevogn i hænderne – og en fabriksny bil i indkørslen. Men passer de to ting egentlig sammen?

Vi har sat Renault Scenic E-Tech Electric, den ny elektriske genfortolkning af familiefavoritten fra 00’erne, op imod barnevognens svar på en Volvo 240 stationcar: Odder North med langt liggemål. Og nej – vi taler ikke kompaktklapvogn eller citystel. Vi taler fuldfed liggevogn med stålfælge og affjedring som en terrængående trailer.

Hvad er det for en vogn, vi prøver at mase ind?

Odder North er ikke for sarte sjæle – men den er elsket for sin komfort og robusthed:

  • Liggemål: Op til 97 cm
  • Total længde (stel + hjul): Ca. 106 cm
  • Sammenklappet stel uden hjul: Ca. 84 x 60 x 31 cm
  • Liggedel: Stor, bastant og svær at stable

Det er med andre ord noget af det mest pladskrævende, du kan stille din bils bagagerum overfor.

De 10 mest overhypede superbiler nogensinde

Læs også: De 10 mest overhypede superbiler nogensinde

Så… gik det?

Ja. Faktisk bedre end forventet.

Hjulene blev taget af, og det gør naturligvis en stor forskel. Men da først stellet var klappet sammen og hjulene pakket ved siden af, var der god plads i Scenic’ens bagagerum. Liggedelen kunne placeres ovenpå, og der var stadig lidt luft til fx blepose, pusletaske eller andre småting.

  • Bagagerummet på 545 liter er godt udnyttet
  • Fladt gulv og lav læssekant gør det nemt at få delene ind og ud
  • Lågen lukker uden kamp – ingen behov for skub, vold eller højt temperament

Scenic’en virker faktisk skræddersyet til den type familiebehov. Det er ikke enormt som i en stationcar, men det er funktionelt, fleksibelt og stressfrit.

Hvor passer Scenic E-Tech ind i barnevognsbilernes hierarki?

Den konkurrerer med biler som:

  • Skoda Enyaq iV (585 liter bagagerum)
  • VW ID.4 (543 liter)
  • Tesla Model Y (854 liter, men med høj læssekant og mindre regulær form)

Scenic er lidt mindre i bredden, men har til gengæld et regulært rum med god dybde og et lavt gulv – og det gør en kæmpe forskel, når man står med en tung, beskidt barnevogn og et barn, der (igen) er ved at vågne for tidligt.

Konklusion: Klar til barnevognslivet

Renault Scenic E-Tech består barnevognstesten – også med en af de største på markedet. Du skal tage hjulene af, ja, men du skal ikke ud i kreative pakkeøvelser, og du behøver ikke klappe bagsædet ned.

Med sin støjsvage kabine, overskuelige størrelse og funktionelle bagagerum er Scenic E-Tech en ægte forældrefavorit forklædt som trendy crossover. Du får både grøn samvittighed, børnesovevenlig kørsel og plads til vognen – og det er mere, end mange konkurrenter kan tilbyde.

Top 10 biler du har råd til – men som ligner en million

Læs også: Top 10 biler du har råd til – men som ligner en million

Ferrari vs Lamborghini: Fejdernes konge

Læs også: Ferrari vs Lamborghini: Fejdernes konge