Classiko: Nyt autoværksted vil lave klassiske biler og young-timers for hele landet
Classiko giver nyt liv til gamle biler
Læs mere »Seat Leon ST X-Perience er en utraditionel bil i det danske landskab.
Den populære stationcar udgave af Leon, er i X-Perience trim blevet en vaskeægte ulv i fåreklæder. Jovist. Den øgede frihøjde, og plastikskærmene afslører at bilen er en anelse mere aktivitetsvenlig end standardudgaven, men det overrasker alligevel de fleste, at den høje LEON er en gennemført kapabel firehjulstrækker.
Øget frihøjde og firehjulstræk
Når man hæver en standard Leon med 2,8 centimeter og udstyrer den med 4DRIVE (Som er Seat-navnet til VAG-firehjulstræk) får man allerede der en bil der har fremragende offroad-egenskaber - og hverken grusveje, græsplæner eller sne er en seriøs udfordring for platformen.
Tilsæt en højtydende diesel-motor
At krydre offroad-oplevelsen med den velvillige 2.0 TDI-motor med 184 hestekræfter, er en god idé. Bilen har kræfter til det hele, og en acceleration fra 0-100 på 7.1 sekund, er nok til at komme hurtig ud af enhver spids offroad-situation. DSG-gearkassen i Leon'en er den bedste udgave jeg til dato har kørt. Præcisionen og hurtigheden af gearskiftene skal man lede længe efter, og så gør systemet et rigtigt godt job i at hjælpe med de rette kraft-boosts til firehjulstrækket.
Komfortabel og rummelig
Som de øvrige store Diesel-biler i Seats familie, er der på intet tidspunkt gået på kompromis med komforten, og et hurtigt blik i kabinen afslører, at finish og funktionalitet er i topklasse.
Pladsen er der også rigeligt af, og i og med der er tale om en ST-model, er bagagerumspladsen da også ret betragtelig: Man får 587 liter ren bagagerum, og hvis man ikke har folk på bagsædet i hverdagen, kan det let udvides til 1470 liter, og med en total længde på godt 4,5 meter - er de flestes behov opfyldt.
Seat Leon ST X-Perience er en fantastisk oplevelse, og bestemt en øjenåbner for hvad en Seat også kan være. Hvis jeg ikke skulle kigge på prisen, ville jeg være tilbøjelig til at give topkarakter, men med en startpris på 411.900 ender man hurtig på en halv million for bilen, og det gør springet til en af mærkets søstre til en knap så stor ekstra udgift. Når det er sagt, vil jeg håbe at vi kommer til at se flere Seat med 4DRIVE, for oplevelsen er i top, og det er kvaliteten også.
Seat Leon ST X-Perience 2.0 (Se mere på seat.dk)
Motor: 2.0 TDI DSG
Ydelse: 184 hk
Gearkasse: 6 trins DSG gearkasse
Brændstofforbrug: 20.4 km/l. ved blandet kørsel
CO2: 133 g/km
Acceleration: 0-100 km/t. 7.1 sek.
Priser: fra 411.900 kroner
Udstyr: ABS. EBD. ESC. Hill-brake. 18" alu. Tågeforlygter med kurvelys. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. m.fl.
Synes godt om motorsektionen.dk | Del artiklen | |
Classiko giver nyt liv til gamle biler
Læs mere »