Båd
SP80 bryder 50-knob grænsen – nu jagter de verdensrekorden
Unge ingeniører udfordrer sejlsportens grænser
Et ambitiøst projekt fra tre franske ingeniørstuderende kan ifølge Baadmagasinet revolutionere sejlsportens fartgrænser.
Med deres SP80-båd, der drives af en drage frem for et traditionelt sejl, har de nu passeret 50 knob (95 km/t) – en vigtig milepæl i deres forsøg på at slå verdensrekorden i sejlhastighed.
Holdet har arbejdet på projektet i flere år med solid sponsorstøtte og teknologisk udvikling. Deres mål er at slå den nuværende rekord på 65,45 knob (121 km/t), som Paul Larsen satte i 2012 i sin Vestas Sailrocket II.
Foto: ©Guillaume-Fischer
Udfordringen ved ekstrem fart
At passere 50 knob er en kritisk grænse i sejlsport, da det er her, kavitation bliver en stor udfordring.
Kavitation opstår, når vandets tryk omkring foil og ror falder så meget, at der dannes dampbobler, som reducerer effektiviteten og sænker farten.
Dette fænomen har tidligere været en barriere for at skubbe sejlfartøjer til endnu højere hastigheder.
SP80-holdet har dog gjort store tekniske fremskridt og mener, at de har løsningen på denne udfordring.
Under en nylig test satte de bevidst bådens fart ned lige før 52 knob for sikkerhedens skyld, men dataanalyser viser, at båden ikke stødte på nogen større modstand.
Foto: ©Guillaume-Fischer
Strategi for at slå verdensrekorden
Holdet sejler på vandet ved Leucate i Sydfrankrig, hvor de tester og finjusterer deres båd.
For at slå verdensrekorden skal de ikke kun opnå en høj topfart, men også fastholde en gennemsnitshastighed over 500 meter.
I februar opnåede de en gennemsnitshastighed på 41,358 knob (76 km/t) over 500 meter – en markant forbedring på kort tid. De forventer at accelerere yderligere i takt med, at de får mere tid på vandet og bedre vejrforhold.
Foto: ©Guillaume-Fischer
Næste skridt mod sejlsportens ultimative mål
SP80 er nu tæt på sit fulde tekniske potentiale, og de næste uger bliver afgørende. Holdets piloter, Benoît Gaudiot og Mayeul van den Broek, arbejder på at forbedre deres synkronisering og manøvrer, så båden kan presses endnu mere.
Med ambitionen om at overstige 70 knob (130 km/t) er de unge ingeniører på vej til at skrive sejlsportshistorie.
Hvis alt går vel, kan vi inden sommer se en ny verdensrekord blive sat – og sejlsportens grænser blive rykket endnu en gang.
Foto: ©Guillaume-Fischer