Sports Car Event 2007 - Reportage

Reportage fra Sports Car Event 2007



20. juni, 2007 - kl. 15:13
Forfatter:


Synes godt om Motorsektionen.dk

Del artiklen

Så oprandt dagen, søndag den 10. juni, og Sports Car Eventen kom til KTI Roskilde, eller bedre kendt som Sjællandsringen. Og hvilken dag det skulle ende med at blive.
Undertegnede og Baggy (Her fra sitet) havde besluttet sig for, at spendere nogle af vores hårdt tjente penge på en tur i en af de vilde sportsvogne. Kørelejlighed blev skaffet af undertegnede (Blå Opel Corsa 1,2 01'), og musikken til den lange tur stod Baggy for (Psychedelic i bedste stil). Det gode køre/racer vejr blev leveret af de Højere Autoriserede Magter.

Endelig ankom vi, og det første der mødte os var en gul Lamborghini Countach (se galleriet), som efterhånden er blevet et ikon for mange, parkeret på en lille gårdsplads - Den måtte vi bare tilbage og se efter vi havde parkeret Corsa'en! Ikke nok med at vi fik et billede eller to, var vi så heldige at den skulle flyttes, så vi også kunne få lyden af den brummende V12'er til at spille for vores ører.

Det første syn der mødte os da vi kom ind gennem porten til området var en samling af lang række klassiske gamle sportsvogne - Der var bl.a. den første James Bond bil, nemlig en rigtig flot Aston Martin DB5 og en De Tomaso Pantera for bare at nævne to. Men vi var jo ikke kun kommet for at se på svedige sportsvogne, det skulle helst ende ud i, at vi skulle have en fed tur rundt på Sjællandsringen! Dog ville vi ikke sætte os ind i hvilken som helst af de sportsvogne, der var til stede - Derfor besluttede vi at tjekke, hvilke biler, der blev kørt til i, så vi kunne få den bedst mulige tur.

Nemt var det ikke! Lyden fra den voldsomme Porsche Carrera GT Gemballa Mirage var ikke til at stå for, det var derimod de 1300 kr. det kostede for en tur i denne vilde øse. Hvis lyden skal beskrives bedst muligt, må det være en blanding af med en Le Mans LMP1-klasse racer og en jetmotor - Lyden gav i hvert fald undertegnede kuldehysninger! Hvis lyden af fuldblodsracer ikke gør tricket, så ville lyden fra en Ford GT's brølende 5,4 liters V8 motor helt klart gøre det, som den kom bankende forbi langsiden. En anden bil, som også fangede vores opmærksomhed på lyd siden, var en Ferrari 360 Challenge Stradale, som er en racerkonvertering af den normale 360 Mondena - hvilket vræl der kom når den accelererede ned af tilkørselsrampen.

Efter at have set nogle omgange, havde undertegnet set sig lun på en Lotus Elise 250S - Ikke nogen helt almindelig Lotus Elise, denne er nemlig udstyret med en kompressor, der giver 256 heste og en tid fra 0-100 på 4,2 sek. Føreren af Lotus'en kørte godt til, og det var med til at overbevise mig om, at jeg skulle bruge 500 kr. på denne sportsvogn.

Men selvfølgelig var der lige en, der skulle køre galt da det var blevet min tur - det var en Mercedes SL 55 AMG, som tog turen i det første sving (se hvordan det kan gå i galleriet, ups!) - Så undertegnede brugte 20 minutter på, at blive solskoldet, mens jeg ventede på, at bilerne igen kunne få lov til at køre.

Endelig blev der givet grønt lys, og jeg kunne sætte mig ned i den lave Lotus. Stille og roligt trillede vi hen til tilkørselsrampen, hvor adrenalinen allerede havde fyldt mine blodbaner. Og hvilken tur det blev! Der blev ikke trådt på bremsen en gang for meget, op og tage curben i højre-venstre kombinationen efter det første sving - Der blev ikke sparet! Det var også her, der lå en smule grus på banen, hvilket gjorde mig en smule nervøs - Men Lotus'en var som limet til asfalten, og føreren iskold.  De 256 japanske heste sørgede for en hurtig udgang af svingene og en fart af 180 km/t på langsiden, inden bremserne blev hugget i. Hvilket rush det var! Jeg var så heldig, at få hele 3 omgange rundt på banen, og hvor var det 3 ualmindelig fede omgange!

Baggy havde selvfølgelig også besluttet sig for en tur i en af de mange sportsvogne, og skriver her:
'Undertegnede havde valgt en drøm af en Porsche. 911 GT3 RS, i flot rød-hvid bemaling. En bil der er optimeret til racerbanen, med sikkerhedsbur, racersæder, h-seler og knaldhård undervogn. Motoren med 381 hk, leverede dels en fantastisk lyd gennem dobbeltafgangen, men ikke mindst en helt fantastisk punch. Svinghastighederne var dog nok den helt store oplevelse, når den med over 125 km/t blevet kastet gennem svingkombinationen på den anden side af publikumslangsiden mens man hørte grus på vejen risle under dækkene. Turen der stod til 700 kr, varede kun 2 omgange, men hvilke omgange. Bilen blev desuden ført af Jan Mathiesen som også er en af bagmændene bag det fantastiske arrangement.'

Resten af tiden gik med, at tulle rundt og tage billeder af de vilde og lækre øser, som stod linet op til ære for fotograferne. Vi var også et smut forbi en anden bruger herinde fra, nemlig Cjay, som havde taget en tjans ved arrangementet, først som flagpost og da vi kom forbi, som 'portner' ved indgangen. Cjays løn gik til ture af 2 omgange med
'Da vi triller ned ad rampen og ud mod banen, spørger han pænt om han skal tage den med ro. Og I kan jo gætte jer selv til svaret... Jeg fik en oplevelse uden lige. Manden har kørt race i mange år, og ved vitterlig hvordan man kører sådan en Porsche. Farten virker dog anderledes i sådan en gammel Porsche, der er mere larm, men hele oplevelsen var fantastisk. I bedste Formel 1 stil lægger han sig korrekt på banen. Skarpe sving, helt ud og lige røre de første sten udenfor asfalten og bare give den max gas! Mine hænder var så svedige, at jeg måtte tørre dem af i nederdelen op til flere gange. Mit smil sad helt op til ørene (Fortalte en af flagposterne mig efterfølgende) og mine ben var som gelé under mig, da jeg stod ud af bilen. Undervejs var vi dog lige knap 5 centimeter fra at mose en fasan, men den var så ligeglad (Eller død af skræk) at den stadig stod på banen, da vi nåede 2. runde.
Som afslutning på denne suveræne oplevelse, valgte jeg at tilbyde Holger at købe hans Porsche. - Og rent faktisk mene det. Så nu mangler jeg bare et sted at bo billigt, for så sælger jeg min lejlighed og køber den. (Hvis Holger da vil sælge den).'

Cjay var så heldig at hun fik ture i en Porsche GT3, Porsche 911 RS fra 1973, Porsche Gemballa Mirage GT og en Maserati Ghibli Cup - Man kan ikke være andet end godt og gammeldags misundelig.

Alt i alt, var det en ualmindelig fed dag for tre Connery-brugere, og et helt fantastisk arrangement i den gode sags tjeneste. De solskoldede skuldre, nakke og de spenderede penge var helt klart det hele værd! Tror roligt at jeg kan sige, at både Baggy, Cjay og undertegnede vender tilbage til næste år, for at prøve flere eksotiske sportsvogne.  

Tak til Baggy og Cjay, for deres bidrag til artikel om deres racing-experience, og endnu en tak til Baggy for billeder.
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Synes godt om motorsektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen