Nyheder
Stor forskel på sommerdæk: Disse skal du undgå
Billige sommerdæk kan give farligt lange bremselængder
Foråret er på vej, og det betyder, at mange bilister skal skifte til sommerdæk. Men ifølge Biltovet.dk er ikke alle dæk er lige gode.
FDM’s seneste test viser store forskelle på sikkerhed, bremselængde og holdbarhed – og enkelte dæk bør helt undgås.
Store forskelle i bremselængde
Årets test omfattede 18 dæk i størrelsen 225/40 R18, som passer til populære biler som VW Golf, Skoda Octavia og Peugeot 308.
Testen viste markante forskelle i bremselængde på våd vej:
- Det bedste dæk bremsede fra 80 km/t på 28,4 meter.
- Det dårligste dæk brugte 45,1 meter, svarende til en hastighed på 49 km/t, da bilen med de bedste dæk allerede stod stille.
Her faldt det kinesiske Doublecoin DC-100 helt igennem, mens Continental SportContact 7 klarede sig bedst.
Holdbarhed og slid
Udover bremselængde er slidstyrke også en vigtig faktor. Det mest holdbare dæk holdt 71.000 km, mens det mindst slidstærke kun klarede 34.000 km.
Ironisk nok var det netop Doublecoin DC-100, der holdt længst, mens Yokohama Advan Sport V107 og Giti GitiSport S2 klarede sig dårligst i denne disciplin.
EU strammer kravene til dæk
For at sikre bedre dæk over tid har EU indført et nyt krav om, at dæk skal testes både som nye og som næsten nedslidte. Dette skal sikre, at dækkenes egenskaber ikke forringes markant over tid.
De tre bedste og dårligste dæk
Top 3 bedste dæk:
- Continental SportContact 7
- Bridgestone Potenza Sport
- Michelin Pilot Sport 5
Top 3 dårligste dæk:
- Doublecoin DC-100 (1 stjerne, frarådes)
- Syron Premium Performance
- Norauto Prevensys 4
Et godt råd
Valg af sommerdæk har stor betydning for sikkerheden. Billige dæk kan give væsentligt længere bremselængde og dårligere vejgreb.
Derfor anbefales det at investere i kvalitet, når du vælger nye dæk til bilen.