Nyheder

Suzuki oplever modvind i Europa trods vækst på hjemmemarkedet

Rekordhøje februarsalg i Japan og Indien – men eksporten falder markant

commons.wikimedia.org

Suzuki Motor Corporation har offentliggjort sine globale produktions- og salgstal for februar 2025 – og billedet er blandet. Mens både det japanske hjemmemarked og Indien præsterer solide salgstal, trækker fald i eksport og europæiske markeder i den modsatte retning.

Global produktion: Stagnerende tendens

Suzuki producerede 285.509 biler globalt i februar, hvilket er et marginalt fald på 0,7 % sammenlignet med samme måned sidste år. Det er samtidig første gang i fire måneder, at produktionen ikke har haft en positiv udvikling.

Produktionen i Japan faldt med 8,8 %, mens udenlandske fabrikker steg med 3 % – særligt drevet af rekordproduktion i Indien, som alene tegnede sig for 187.378 biler, en stigning på 5,2 %.

Salg: Japan og Indien bærer fremgangen

Samlet set steg Suzukis globale salg med 0,4 % i februar – hvilket markerer femte måned i træk med fremgang. Og selvom stigningen er beskeden, er den historisk: både Japan og Indien satte rekord for februarsalg.

  • Japan: 67.548 solgte enheder (+3,2 %)
    • Heraf 54.321 minibiler, som fortsat udgør rygraden i det japanske marked
    • Standard- og småbiler steg med 7 % og nåede rekord for februar
  • Indien: 163.501 enheder (+0,1 %), også ny februarekord

Til gengæld faldt salget i øvrige oversøiske markeder med 1,8 %, hvilket Suzuki tilskriver nedgang i Europa og enkelte andre regioner.

Eksporten falder markant

På eksportfronten er der dog ikke meget at fejre. Suzuki eksporterede 118.894 enheder i februar, hvilket svarer til et dyk på hele 30,3 % sammenlignet med samme måned sidste år. Det er første måned med fald i eksport siden december, og særligt Europas tilbagegang har bidraget til det svage resultat.

Status og perspektiv

Sammenlagt er årsudviklingen (april 2024 til februar 2025) stadig positiv for Suzuki, med en stigning på 3,3 % i globale salgstal og 1,2 % i global produktion. Indien er fortsat mærkets vigtigste vækstmarked, mens det japanske hjemmemarked også performer solidt – ikke mindst takket være det fortsat stærke segment for Kei cars.

Omvendt peger eksporttallene på modvind i flere udenlandske markeder, og særligt Europa ser ud til at være en udfordring.