Gallery

Top 10: Bilproducenter, der skiftede gear

Når hjulene stoppede – og idéerne tog fart

Thesupermat, CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons
Thesupermat, CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons
Mikkel Preisler
Af Mikkel Preisler 18. april 2025

Når hjulene stoppede – og idéerne tog fart

Bilindustrien har altid været fyldt med uventede sving – men nogle bilproducenter har drejet helt væk fra vejen. Hvad sker der, når et bilmærke vælger at forlade motorvejen og køre ind på ukendt terræn? Nogle har sagt farvel til bilerne for altid, mens andre har udvidet horisonten med alt fra flymotorer til atomkraft og kaffekværne. Her er ti af de mest fascinerende brancheskift i bilhistorien – fra det overraskende til det geniale.

Peugeot – Fra kaffekværne til Le Mans-legender

Længe før Peugeot blev et kendt bilmærke, producerede de kaffekværne og pebermøller. Allerede i 1810 arbejdede familien Peugeot med metal og husholdningsudstyr. Først i 1889 kom den første bil. I dag er Peugeot en af verdens ældste bilproducenter – og deres klassiske kværne? De sælges stadig!

Škoda – Fra krigsindustri til familiebiler

Škoda blev født i det østrig-ungarske imperium som producent af våben og militært udstyr. Først senere kom bilerne på programmet. I dag er de en del af Volkswagen-gruppen, men producerer stadig tunge industrikomponenter under navnet Škoda Power.

Tata – Fra te til teknologi og Jaguar

Indiske Tata Group spænder vidt: fra teplantager og stålindustri til biler og software. De står i dag bag både Jaguar og Land Rover. Tata er et mønstereksempel på, hvordan en virksomhed kan brede sig over utallige sektorer uden at miste sit DNA.

Mitsubishi – Fra skibsværft til verdensimperium

Mitsubishi begyndte i 1870’erne med skibsbyggeri – men i dag er de involveret i næsten alt: banker, ejendom, elektronik, luftfart og selvfølgelig biler. Få virksomheder illustrerer begrebet “diversificering” så imponerende som Mitsubishi.

Hyundai – Fra bilproducent til atomkraftbygger

Hyundai er mest kendt for deres biler, men de er også blandt verdens største byggekonglomerater. De har opført alt fra højhuse og havne til atomkraftværker i både Korea og Mellemøsten. En virksomhed med global rækkevidde – langt ud over bilerne.

Rolls-Royce – Luksusbiler og jetmotorer i særklasse

Navnet Rolls-Royce dækker i dag to verdener: BMW ejer bilafdelingen, mens Rolls-Royce plc er en gigant inden for flymotorer. Deres jetmotorer driver nogle af verdens største passagerfly – og cementerer navnet som synonym med både luksus og teknologi.

BMW – Propellerdrømme og præcision på fire hjul

BMW startede med at bygge flymotorer under Første Verdenskrig. Deres logo symboliserer stadig en roterende propeller. I dag forbindes mærket med luksus og performance – men præcisionen og innovationen fra luftfarten lever videre i hver eneste model.

Saab – Fra kampfly til radar og missiler

Saab begyndte i 1930’erne som flyproducent – og lavede sidenhen biler, som blev populære for deres sikkerhed og skandinaviske design. I dag er bilafdelingen lukket, men Saab lever videre som hightech forsvarsvirksomhed med fokus på radar- og missilteknologi.

Lamborghini – Traktorer og temperament

Efter Anden Verdenskrig byggede Ferruccio Lamborghini traktorer. Da han blev træt af sin Ferrari, besluttede han at skabe sin egen bil – og revolutionerede superbilsverdenen. I dag er Lamborghini et ikon for design, rå kraft og passion.

Honda – Fra scootere til jetfly og robotter

Honda er et skoleeksempel på nysgerrig innovation. Fra motorcykler til biler, fra den humanoide robot ASIMO til det elegante HondaJet – virksomheden har altid skubbet grænserne for, hvad en transportvirksomhed kan være.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.