Toyota
Toyota lover fremtid med brølende motorer og masser af køreglæde
Selvom elbiler dominerer fremtiden, nægter Toyota at give slip på brølende motorer og manuelle gear.
Selvom verden suser mod elektrificering, nægter Toyota at slippe grebet om benzinmotorer og manuelle gearkasser. Faktisk lover de, at rendyrket køreglæde ikke er på vej ud – tværtimod.
Performance-bilerne lever videre
Toyota har netop bekræftet, at deres elskede performance-biler ikke går nogen steder. Ifølge Sean Hanley, vicepræsident for salg og marketing i Toyota Australien, er der ingen grund til panik:
”Forbrændingsmotorer og manuelle gearkasser vil være her i lang, lang tid.”
Med andre ord: Toyota har forstået, at rigtige bilentusiaster stadig vil have den ægte følelse af en brølende motor, der går hånd i hånd med en håndrørt gearkasse.
Gazoo Racing satser stort
Toyota har gjort det klart, at deres performance-division, Gazoo Racing, skal være det ultimative mekka for bilentusiaster. Og de har store planer! En af de mest spændende udviklinger er brugen af syntetiske brændstoffer – en teknologi, der kan holde benzinmotorerne i live langt ind i fremtiden uden at gøre klimaet til skurken.
Men de kigger også fremad med elektriske sportsvogne, som vi allerede har fået en smagsprøve på med FT-Se-konceptet – en elektrisk, firehjulstrukken bandit med dobbeltmotor. Fremtiden bliver elektrisk, ja, men Toyota vil sørge for, at den også bliver sjov.
Supra, Celica og MR2? Oh yes!
En af de største nyheder er, at Toyota absolut ikke har tænkt sig at sende Supra-navnet på pension. A90-generationen får en arvtager, og rygterne svirrer om, at Celica også kunne vende tilbage! Og som prikken over i’et dukkede MR2-navnet op i en episode af Toyotas anime-serie Grip – en kryptisk hentydning til, at en genoplivning af denne midtmotor-drøm måske ikke er helt udelukket.
400 heste og en ny Yaris-motor
Toyota viste for nyligt Yaris M-konceptet frem på Tokyo Auto Salon, og her400 heste og en ny Yaris-motor blev det afsløret, at en splinterny 2,0-liters motor (kaldet G20E) nu kan placeres bag sæderne. Den kan monteres både på tværs og langs, og i sin mest ekstreme udgave leverer den over 400 hestekræfter og 500 Nm drejningsmoment – nok til at få enhver gearhoved til at savle.
Toyota holder fast i sjælen
Mens mange bilproducenter dropper benzinmotorerne hurtigere end du kan sige “batteripakke”, holder Toyota fast i, at fremtidens biler stadig skal vække følelser. Med alt fra syntetiske brændstoffer til hardcore elbiler og rygter om legendariske modelnavne på vej tilbage, ser det ud til, at Toyota bliver en af de få bilproducenter, der forstår, hvad det hele handler om: ren, uforfalsket køreglæde.